Hvis jeg køber en almindelig pc'er hos en forhandler, er det min opfattelse, at
jeg efterfølgende kan montere f.eks. en ekstra harddisk i maskinen, sætte ekstra
ram i osv., uden det har indflydelse på garantien på selve maskinen.
Det kræver selvfølgelig, at jeg véd hvordan det gøres, og ikke fejlmonterer noget.
Jeg mener ikke, at forhandleren kan aftale med en almindelig forbruger, at forbrugeren
skal betale forhandleren (en høj timeløn) for at gøre dette.
Jeg har set et eksempel på, at nogle forhandlere sætter en label på pc'en, så sidebeklædningen
ikke kan afmonteres, hvilket er forudsætningen for, at man kan komme til at eftermontere
eller udskifte udstyr, og at garantien (på det oprindelige udstyr) bortfalder, hvis
denne label brydes. Det er klart, at forhandleren selvfølgelig ikke skal garantere
for det nye udstyr, der sættes i, men det har jeg jo også modtaget separat garanti
på, da jeg købte ekstraudstyret.
Såfremt forhandleren handler med en erhvervsvirksomhed er der selvfølgelig aftalefrihed,
og den erhvervsvirksomhed, som accepterer en sådan aftale, er selvfølgelig bundet
af aftalen.
Men jeg mener ikke, at en privat forbruger kan forpligtes hertil, det skulle jo
svare til at man ikke måtte udskifte tændrør, sætte nye vinduesviskere eller letmetalfælge
på sin bil.
Er det muligt at give et præcist svar på dette spørgsmål?
Forbrugerombudsmanden har tidligere påtalt at bilforhandlere ikke må stille krav om, at serviceeftersyn skal foretages af autoriserede værksteder for at bibeholde garantien, da dette fandtes ugrundet og alene begrundet i et ønske om at sikre bestemte værksteder arbejde. Det er ikke sikkert, at det samme er tilfældet, hvis garantien var betinget af, at det var en fagmand, der udførte servicen.
Uanset eventuelle begrænsninger i garantien - så gælder købelovens almindelige regler - hvilket medfører, at køber har 2 års reklamationsfrist, og at der i - hvis fejlen viser sig inden for 6 måneder efter købet, gælder en formodning for, at fejlen var til stede ved leveringen - dvs. det er sælger der skal godtgøre, at manglen skyldes fx. forkert behandling eller fejl ved udskiftning eller andet. Er der gået mere end 6 måneder - er det fortsat køber, der skal bevise, at der er tale om en oprindelig mangel/fejl ved computeren for at kunne gøre et mangelsansvar gældendeMed venlig hilsen
13-01-2025