Aftaler indgået inden d. 01.10.2004
Aftaler indgået d. 01.10.2004 eller senere
Aftaler indgået inden d. 01.10.2004
Lov nr. 139 af 29.03.1978 om visse forbrugeraftaler (Dørsalg m.v., fjernsalg og løbende tjenesteydelser), jf. lovbekg. nr. 886 af 23.12.1987, som ændret ved lov nr. 262 af 06.05.1993 og lov nr. 1098 af 21.12 1994, og ved lov nr. 442 af 31.05.2000
Kapitel 1: Lovens område, § 1
Kapitel 2: Forbud mod
uanmodet henvendelse m.v., §§ 2-4
Kapitel 3: Fortrydelsesret ved aftaler indgået uden for fast forretningssted, §§
5-9
Kapitel 4: Regler om fjernsalg, §§ 10-13
Kapitel 4 a: Fortrydelsesret
ved forsikringsaftaler, §§ 13a-13d
Kapitel 4 b Bortfald af kreditaftaler,
§ 13 e
Kapitel
5: Ret til opsigelse af aftaler om løbende tjenesteydelser m.v., §§ 14-15
Kapitel 6: Andre bestemmelser, § 16
§ 1. Loven finder anvendelse på forbrugeraftaler og på erhvervsdrivendes
henvendelser med henblik på indgåelse af sådanne aftaler.
Stk. 2. Ved en forbrugeraftale forstås i denne lov en aftale, som en erhvervsdrivende
indgår som led i sit erhverv, når den anden part (forbrugeren) hovedsagelig handler
uden for sit erhverv.
Stk. 3. Den erhvervsdrivende har bevisbyrden for, at en aftale, han har indgået,
ikke er en forbrugeraftale.
Stk. 4. Under i øvrigt samme betingelser som nævnt i stk. 2 finder kapitel 2 og
3 tillige anvendelse på aftaler om køb fra ikke-erhvervsdrivende, hvis aftalen er
indgået eller formidlet for sælgeren af en erhvervsdrivende, samt på erhvervsdrivendes
henvendelser med henblik på indgåelse af sådanne aftaler.
Kapitel 2: Forbud mod uanmodet henvendelse m.v.
§ 2. Erhvervsdrivende må ikke uden forudgående anmodning herom
rette personlig eller telefonisk henvendelse til en forbruger på dennes bopæl, arbejdsplads
eller andet sted, hvortil der ikke er almindelig adgang, med henblik på straks eller
senere at opnå tilbud eller accept af tilbud om indgåelse af aftale.
Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke for henvendelser om
1) salg eller bestilling af varer, som efter næringslovens § 12, stk. 1, litra a,
og stk. 2, samt § 13 kan sælges ved omførsel,
2) bestilling af bøger,
3) tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter,
4) tegning af forsikring eller
5) tegning af abonnement, der omfatter redningstjeneste eller sygetransport, hos
en virksomhed, med hvilken en eller flere kommuner har indgået aftale om udførelse
af rednings- og slukningsarbejde ved ildebrand.
§ 2 a. Ved henvendelse som nævnt i § 2, stk. 2, skal forbrugeren ved begyndelsen
af samtalen have oplyst den erhvervsdrivendes navn, samt at henvendelsen sker med
henblik på straks eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud om indgåelse
af aftale.
§ 2 a er indsat ved lov nr. 442 af 31.05.2000 fra d. 01.06.2000.
§ 3. Et løfte afgivet af forbrugeren ved en erhvervsdrivendes
henvendelse i strid med § 2 er ikke bindende.
§ 4. Fremsender eller afleverer en erhvervsdrivende en vare til en forbruger uden
dennes forudgående anmodning, og skyldes dette ikke en fejl, kan forbrugeren beholde
varen vederlagsfrit.
Stk. 2. Udfører en erhvervsdrivende en tjenesteydelse for forbrugeren uden dennes
forudgående anmodning, kan forbrugeren ikke blive forpligtet til at betale vederlag
herfor.
§ 4, stk. 2 er indsat ved lov nr. 442 af 31.05.2000 fra d. 01.06.2000.
Kapitel 3: Fortrydelsesret ved aftaler indgået uden for fast forretningssted
§ 5. Er en aftale om køb af vare eller om tjenesteydelse indgået
under et møde med den erhvervsdrivende uden for dennes faste forretningssted, kan
forbrugeren træde tilbage fra aftalen i overensstemmelse med §§ 6-9 (fortrydelsesret).
Det samme gælder, hvis forbrugeren under tilsvarende omstændigheder har afgivet
et tilbud.
Stk. 2. Under samme betingelser har forbrugeren fortrydelsesret ved aftale om tegning
af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter eller løbende bogudgivelser af
ikke forud fastlagt omfang.
Stk. 3. Stk. 1 og 2 gælder ikke:
1) hvis en aftale om køb m.v. indgås i forbindelse med den erhvervsdrivendes besøg
hos forbrugeren eller en anden forbruger eller på forbrugerens arbejdsplads, efter
at forbrugeren forudgående har anmodet herom under eller i tilslutning til en personlig
henvendelse på den erhvervsdrivendes forretningssted, og aftalen angår den vare,
i anledning af hvilken forbrugeren har anmodet om den erhvervsdrivendes besøg, og
en tjenesteydelse eller en vare, der er direkte forbundet med denne,
2) hvis aftalen angår en løbende forpligtelse for den erhvervsdrivende til mod vederlag
at foretage tilsyn eller vedligeholdelse af fast ejendom eller løsøre, at udføre
vagt- eller redningstjeneste, at give undervisning, at udføre bogførings-, regnskabs-
eller revisionsvirksomhed, at yde legemspleje eller at yde andre lignende tjenester
eller angår abonnementstegning efter stk. 2 og aftalen i øvrigt er indgået som nævnt
under nr. 1,
3) hvis aftalen angår en tjenesteydelse m.v., som ikke er nævnt under nr. 2, og
aftalen indgås i forbindelse med den erhvervsdrivendes besøg hos forbrugeren eller
en anden forbruger eller på forbrugerens arbejdsplads, efter at forbrugeren forudgående
har anmodet herom, og aftalen angår den tjenesteydelse, i anledning af hvilken forbrugeren
har anmodet om den erhvervsdrivendes besøg, og en vare eller en tjenesteydelse,
der er direkte forbundet med denne,
4) ved aftaler om levering af fødevarer eller drikkevarer eller andre varer til
husholdningens løbende forbrug, som leveres af personer, der regelmæssigt betjener
faste ruter,
5) ved køb under omførsel af varer, som efter næringslovens § 12, stk. 1 og 2, og
§ 13 kan sælges ved omførsel, når købesummen ikke overstiger 400 kr.,
6) ved aftaler om opførelse, salg eller udlejning af fast ejendom eller aftaler
om stiftelse af andre rettigheder over fast ejendom,
7) ved aftaler om værdipapirer,
8) ved køb på torve, markeder og dyrskuer af varer, som efter næringslovens § 14
kan sælges sådanne steder,
9) ved køb på købestævner og udstillinger, jf. næringslovens § 15, stk. 1, når salgsgenstanden
overgives og købesummen betales samtidig med aftalens indgåelse, eller
10) ved køb på auktion.
Stk. 4. Stk. 3, nr. 1, gælder ikke for køb af varer, der skal fremstilles eller
tilpasses efter forbrugerens individuelle behov.
Stk. 5. Forbrugeren har dog fortrydelsesret i de tilfælde, der er nævnt i stk. 3,
nr. 8-10, hvis købet er indgået under en udflugt arrangeret af den erhvervsdrivende
eller under den erhvervsdrivendes besøg hos forbrugeren eller en anden forbruger
eller på forbrugerens arbejdsplads, uden at betingelserne i stk. 3, nr. 1, i øvrigt
er opfyldt.
§ 6. Vil forbrugeren bruge fortrydelsesretten, skal han underrette den erhvervsdrivende
herom senest 14 dage efter det møde, der er nævnt i § 5, stk. 1.
Stk. 2. Ved køb af varer og ved de aftaler, der er nævnt i § 5, stk. 2, regnes fristen
dog først fra den dag, hvor forbrugeren har fået det købte eller den første levering
i hænde. Dette gælder dog ikke ved køb af varer, som skal fremstilles eller tilpasses
efter køberens individuelle behov.
Stk. 3. Det er tilstrækkeligt, at forbrugeren har afsendt underretningen med post
inden fristens udløb.
Stk. 4. Forbrugeren kan også bruge fortrydelsesretten ved at undlade at modtage
eller indløse en forsendelse fra den erhvervsdrivende, medmindre forsendelsen først
kommer frem til ham efter fristens udløb.
Stk. 5. Ved køb af varer, som er nævnt i § 5, stk. 4, kan det skriftligt aftales,
at fremstillingen eller tilpasningen af varen skal påbegyndes på et nærmere angivet
tidspunkt inden 14 dage efter det møde, der er nævnt i § 5, stk. 1, og at fortrydelsesretten
i givet fald skal bruges, inden fremstillingen eller tilpasningen efter aftalen
skal påbegyndes. Vil forbrugeren bruge fortrydelsesretten, skal underretning herom
være kommet frem til den erhvervsdrivende inden det i 1. pkt. nævnte tidspunkt.
Stk. 6. I de tilfælde, der er nævnt i § 1, stk. 4, kan køberen afgive underretning
til den erhvervsdrivende eller til sælgeren.
§ 6, stk. 1 og stk. 5 er ændret ved lov nr. 442 af 31.05.2000 fra d. 01.06.2000. (fristen ændret fra 1 uge til 2 uger).
§ 7. Den erhvervsdrivende skal på mødet give forbrugeren tydelig skriftlig oplysning
om fortrydelsesretten. I de tilfælde, der er nævnt i § 6, stk. 2, skal oplysningen
dog gives ved overgivelsen af varen eller ved den første levering til forbrugeren.
Stk. 2. Gives oplysning ikke i overensstemmelse med stk. 1, er aftalen ikke bindende
for forbrugeren.
Stk. 3. Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om oplysningens form og indhold.
§ 8. Har forbrugeren ved køb fået varen eller en del heraf i hænde, er hans fortrydelsesret
betinget af, at han holder det modtagne til disposition for sælgeren i væsentlig
samme stand og mængde, hvori det var, da han fik det i hænde, jf. dog stk. 2. Har
køberen taget varen i brug, kan fortrydelsesretten ikke gøres gældende, såfremt
det efter varens art er åbenbart, at brugen medfører en formindskelse af varens
salgsværdi.
Stk. 2. Er varen blevet beskadiget eller forringet, efter at køberen har fået den
i hænde, bevarer han sin fortrydelsesret, hvis beskadigelsen eller forringelsen
ikke skyldes uagtsomhed eller manglende omsorg fra hans side.
Stk. 3. Afhenter sælgeren ikke varen inden 3 måneder efter, at han fra køberen har
modtaget underretning om dennes tilbagetræden fra aftalen, tilfalder varen vederlagsfrit
køberen.
Stk. 4. Ved de aftaler, som er nævnt i § 5, stk. 2, og ved aftaler om tjenesteydelser
efter § 5, stk. 1, kan forbrugeren træde tilbage, selv om den erhvervsdrivende er
begyndt at erlægge sin ydelse.
§ 9. Har forbrugeren betalt helt eller delvis, skal det betalte tilbagebetales inden
rimelig tid efter modtagelsen af forbrugerens underretning om tilbagetrædelsen.
Stk. 2. Forbrugeren kan holde det modtagne tilbage, indtil vederlaget eller den
betalte del heraf tilbagebetales.
Kapitel 4: Regler om fjernsalg.
Kap. 4 er indsat ved lov nr. 442 af 31.05.2000 fra d. 01.06.2000.
Anvendelsesområde
Information m.v.
Fortrydelsesret
Den erhvervsdrivendes opfyldelse
af aftalen
Visse lovvalgsaftaler
§ 10. Reglerne i dette kapitel gælder med de i §§ 10 c-e nævnte undtagelser for
fjernsalg og henvendelser med henblik på fjernsalg.
§ 10 a. Som fjernsalg betegnes aftale om køb af varer, om tjenesteydelser eller
om løbende levering af varer eller tjenesteydelser, når aftalen
1) indgås ved brug af fjernkommunikation og uden, at parterne mødes, og
2) indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af den erhvervsdrivende.
§ 10 b. Ved fjernkommunikation forstås i denne lov enhver kommunikation, der foregår,
uden at forbrugeren og den erhvervsdrivende mødes fysisk.
§ 10 c. Reglerne i dette kapitel gælder ikke ved aftaler og henvendelser med henblik
på indgåelse af aftale
1) om finansielle tjenesteydelser, herunder modtagelse af indlån, kreditgivning,
betalingsformidling, forsikringsvirksomhed og kapitalforvaltning,
2) om opførelse af bygning,
3) som giver brugsret til fast ejendom, når aftalen er omfattet af lov om forbrugeraftaler,
der giver brugsret til fast ejendom på timesharebasis, jf. dog stk. 3,
4) om andre rettigheder over fast ejendom med undtagelse af lejeaftaler,
5) der indgås ved hjælp af vareautomater eller lignende automater eller fra automatiserede
forretningslokaler, og
6) om brug af offentligt tilgængelig telefonboks, når aftalen med udbyderen af telekommunikation
indgås ved benyttelsen af boksen.
Stk. 2. Reglerne i dette kapitel gælder ikke for auktionssalg, der er tilrettelagt
således, at en væsentlig del af de bydende normalt er til stede på auktionsstedet.
Stk. 3. Uanset stk. 1 gælder reglerne i § 12 d for de i stk. 1, nr. 3, nævnte aftaler.
§ 10 d. Reglerne i §§ 11 og 11 a om information gælder ikke ved aftaler og henvendelser
om indgåelse af aftaler om
1) køb af levnedsmidler og andre varer til husholdningens løbende forbrug, der skal
leveres til forbrugeren på dennes bopæl eller arbejdsplads som led i organiseret
og regelmæssig vareudbringning,
2) indkvartering, transport, forplejning, herunder servering og catering, hvis det
fremgår af aftalen, hvilken dag eller inden for hvilken bestemt periode den pågældende
tjenesteydelse skal udføres, og
3) rekreative fritidsaktiviteter, herunder underholdnings-, idræts- og lignende
kulturbegivenheder, hvis det fremgår af aftalen, hvilken dag eller inden for hvilken
bestemt periode den pågældende tjenesteydelse skal udføres.
§ 10 e. Reglerne i §§ 12-12 c om fortrydelsesret gælder ikke ved de i § 10 d nævnte
aftaler samt ved aftaler om
1) spil og lotteri og
2) tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter.
Stk. 2. Uanset stk. 1, nr. 2, gælder reglerne om fortrydelsesret ved tegning af
abonnement under eller i forbindelse med den erhvervsdrivendes telefoniske henvendelse
til forbrugeren uden dennes forudgående anmodning.
§ 11. Inden der indgås en aftale, skal den erhvervsdrivende give forbrugeren oplysning
om
1) den erhvervsdrivendes navn og adresse,
2) varens eller tjenesteydelsens karakter og væsentligste egenskaber,
3) prisen for varen eller tjenesteydelsen, inklusive moms og alle andre afgifter,
4) vilkår om betaling, levering eller anden opfyldelse af aftalen samt om en eventuel
uopsigelighedsperiode,
5) eventuelle leveringsomkostninger,
6) eventuel fortrydelsesret efter denne lov,
7) det beløb, forbrugeren skal betale for at bruge den pågældende kommunikationsteknik,
hvis beløbet ikke beregnes efter grundtaksten, og
8) hvor længe oplysningerne gælder, herunder hvor længe varen eller tjenesteydelsen
udbydes til den anførte pris.
Stk. 2. De i stk. 1 nævnte oplysninger skal gives i rimelig tid, inden der indgås
en aftale, og oplysningerne skal være klare, tydelige og forståelige. Det skal fremgå
klart, at oplysningerne gives med henblik på indgåelse af aftale, og oplysningerne
skal gives på en måde, der er egnet under hensyn til den anvendte kommunikationsteknik,
og som tager særligt hensyn til umyndige personer.
Stk. 3. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om oplysningernes indhold
og form. Justitsministeren kan endvidere fastsætte regler om yderligere oplysninger,
som den erhvervsdrivende skal give.
§ 11 a. Indgås der en aftale om fjernsalg, skal de oplysninger, der er nævnt i §
11, stk. 1, nr. 1-6, meddeles forbrugeren læsbart på papir eller på et andet varigt
medium, som forbrugeren råder over og har adgang til, medmindre forbrugeren allerede
har modtaget oplysningerne på denne måde. Den erhvervsdrivende skal endvidere på
den anførte måde give oplysning om
1) en fysisk adresse, hvor forbrugeren kan henvende sig med eventuelle klager,
2) betingelserne for brug af foreliggende garantitilsagn og reparations- og vedligeholdelsesservice
og
3) tydelig oplysning om eventuel fortrydelsesret i medfør af denne lov, herunder
om betingelserne for og fremgangsmåden ved brug af fortrydelsesretten samt om reglerne
i § 12, stk. 2 og 3.
Stk. 2. Den erhvervsdrivende skal endvidere på den i stk. 1 nævnte måde give tydelig
oplysning om vilkårene for forbrugerens opsigelse af aftalen, hvis aftalen gælder
i mere end et år, eller det ikke er bestemt i aftalen, hvor længe den gælder. Ved
aftaler som nævnt i kapitel 5 skal den erhvervsdrivende give oplysning om opsigelsesretten
efter § 14, stk. 1-3, jf. endvidere § 14, stk. 4.
Stk. 3. De i stk. 1 og 2 nævnte oplysninger skal gives snarest muligt. Ved køb af
varer, der skal overgives til forbrugeren, skal oplysningerne meddeles senest ved
overgivelsen.
Stk. 4. Justitsministeren kan fastsætte regler om oplysningernes indhold og form.
Justitsministeren kan endvidere fastsætte regler om yderligere oplysninger, som
den erhvervsdrivende skal give.
Stk. 5. Stk. 1-4 gælder ikke ved aftale om tjenesteydelse, hvor bestilling og udførelse
af tjenesteydelsen sker på én gang ved brug af fjernkommunikation, når vederlaget
for ydelsen opkræves af udbyderen af det anvendte kommunikationsmiddel. Forbrugeren
skal dog på begæring have den i stk. 1, nr. 1, nævnte oplysning.
§ 12. Ved fjernsalg kan forbrugeren træde tilbage fra aftalen i overensstemmelse
med §§ 12 a og 12 b (fortrydelsesret).
Stk. 2. Ved fjernsalg af tjenesteydelser samt ved fjernsalg af varer, der skal fremstilles
eller tilpasses efter forbrugerens individuelle behov, gælder den i stk. 1 nævnte
fortrydelsesret kun, indtil udførelsen, fremstillingen eller tilpasningen begynder,
når forbrugeren forinden har givet samtykke til, at den erhvervsdrivende kunne begynde
udførelsen m.v. inden fortrydelsesfristens udløb. Denne begrænsning i fortrydelsesretten
gælder dog ikke, hvis den pågældende aftale vedrører løbende levering og er indgået
under eller i forbindelse med den erhvervsdrivendes telefoniske henvendelse til
forbrugeren uden dennes forudgående anmodning.
Stk. 3. Ved aftale om køb af lyd- eller billedoptagelser eller edb-programmer gælder
den i stk. 1 nævnte fortrydelsesret kun, så længe forbrugeren ikke har brudt forseglingen.
§ 12 a. Vil forbrugeren ved køb af varer eller aftale om løbende levering af varer
bruge fortrydelsesretten, skal forbrugeren opfylde de betingelser, der er anført
i stk. 3, 1. og 2. pkt., henholdsvis stk. 5, 1. og 2. pkt., senest 14 dage efter
det seneste af følgende tidspunkter:
1) Den dag, forbrugeren fik varen, det første parti heraf eller den første levering
i hænde, eller
2) den dag, forbrugeren modtog oplysninger i overensstemmelse med § 11 a, stk. 1,
2 og 4, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Den i stk. 1 nævnte frist udløber senest 3 måneder efter den dag, forbrugeren
fik varen, det første parti heraf eller den første levering i hænde.
Stk. 3. Med undtagelse af de i stk. 5 nævnte tilfælde skal forbrugeren ved aftale
om køb af varer eller løbende levering af varer tilbagesende eller tilbagegive det
modtagne til den erhvervsdrivende. Benytter forbrugeren forsendelse, er det tilstrækkeligt,
at han inden fortrydelsesfristens udløb har overgivet det modtagne til en fragtfører,
som har påtaget sig forsendelsen til den erhvervsdrivende. Forbrugeren kan endvidere
bruge fortrydelsesretten ved at undlade at modtage eller indløse den erhvervsdrivendes
forsendelse.
Stk. 4. Omkostningerne ved at sende varen tilbage til den erhvervsdrivende påhviler
forbrugeren. Har den erhvervsdrivende i henhold til aftalen leveret en erstatningsvare,
fordi den pågældende vare som helhed ikke kunne leveres, påhviler omkostningerne
ved tilbagesendelse dog den erhvervsdrivende.
Stk. 5. Har den erhvervsdrivende påtaget sig at afhente varen hos forbrugeren, såfremt
denne bruger sin fortrydelsesret, skal forbrugeren underrette sælgeren om, at han
vil bruge fortrydelsesretten. Det samme gælder ved aftale om løbende levering af
varer, der er beregnet til engangsbrug, jf. stk. 3. § 6, stk. 3, finder tilsvarende
anvendelse. Forbrugeren kan endvidere bruge fortrydelsesretten ved at undlade at
modtage eller indløse den erhvervsdrivendes forsendelse.
Stk. 6. I de i stk. 3 nævnte tilfælde er fortrydelsesretten betinget af, at det
modtagne overgives til den erhvervsdrivende på dennes forretningssted i væsentlig
samme stand og mængde, hvori det var, da forbrugeren fik det i hænde. § 8, stk.
1, 2. pkt., og stk. 2, finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 7. I de i stk. 5, 1. pkt., nævnte tilfælde er fortrydelsesretten betinget af,
at forbrugeren holder det modtagne til disposition for den erhvervsdrivende i væsentlig
samme stand og mængde, hvori det var, da forbrugeren fik det i hænde. § 8, stk.
1, 2. pkt., og stk. 2 og 3, finder tilsvarende anvendelse.
§ 12 b. Vil forbrugeren ved aftale om tjenesteydelser eller
løbende levering af tjenesteydelser bruge fortrydelsesretten, skal forbrugeren underrette
den erhvervsdrivende herom senest 14 dage efter det seneste af følgende tidspunkter:
1) Den dag, forbrugeren modtog underretning om, at aftalen var indgået, eller
2) den dag, forbrugeren modtog oplysninger i overensstemmelse med § 11 a, stk. 1,
2 og 4, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Den i stk. 1 nævnte frist udløber senest 3 måneder efter den dag, forbrugeren
modtog underretning om, at aftalen var indgået.
Stk. 3. § 6, stk. 3 og 4, finder tilsvarende anvendelse.
§ 12 c. Træder forbrugeren tilbage fra aftalen efter §§ 12-12 b, kan den erhvervsdrivende
ikke gøre krav vedrørende aftalen gældende mod forbrugeren.
Stk. 2. Har forbrugeren betalt helt eller delvis, skal den erhvervsdrivende tilbagebetale
det modtagne, når forbrugeren træder tilbage fra aftalen. I de i § 12 a, stk. 3,
nævnte tilfælde skal tilbagebetaling ske, så snart den erhvervsdrivende har modtaget
varen og haft lejlighed til at undersøge den. I de i § 12 a, stk. 5, og § 12 b nævnte
tilfælde skal tilbagebetaling ske snarest muligt efter, at forbrugerens underretning
om tilbagetrædelsen er kommet frem til den erhvervsdrivende, og § 9, stk. 2, finder
tilsvarende anvendelse.
Stk. 3. Beløb, som den erhvervsdrivende ikke har tilbagebetalt senest efter 30 dage,
skal af den erhvervsdrivende forrentes efter reglerne i lov om renter ved forsinket
betaling m.v. Fristen regnes i de i § 12 a, stk. 3, nævnte tilfælde fra den dag,
den erhvervsdrivende har modtaget varen, og i de i § 12 a, stk. 5, og § 12 b nævnte
tilfælde fra den dag, forbrugerens underretning om tilbagetrædelsen er kommet frem
til den erhvervsdrivende.
Den erhvervsdrivendes opfyldelse af aftalen
§ 12 d. Medmindre andet er aftalt, skal den erhvervsdrivende levere sin ydelse senest
30 dage efter den dag, forbrugeren afgav bestilling eller tilbud.
Stk. 2. Misligholder den erhvervsdrivende aftalen på grund af forsinkelse, som skyldes,
at den aftalte ydelse som helhed ikke kan leveres, kan forbrugeren hæve aftalen,
uanset om forsinkelsen er af væsentlig betydning for ham, og den erhvervsdrivende
skal underrette forbrugeren herom. Aftalevilkår, hvorefter forbrugeren bærer risikoen
for, at varen eller tjenesteydelsen som helhed ikke kan leveres, er ikke bindende.
Stk. 3. Hæver forbrugeren aftalen i medfør af stk. 2, skal den erhvervsdrivende
tilbagebetale eventuelle forudbetalte beløb snarest muligt efter, at den erhvervsdrivende
har modtaget forbrugerens meddelelse om ophævelsen. Beløb, som den erhvervsdrivende
ikke har tilbagebetalt senest 30 dage efter, at forbrugerens meddelelse er kommet
frem, skal af den erhvervsdrivende forrentes efter reglerne i lov om renter ved
forsinket betaling m.v.
§ 13. Er det i en aftale bestemt, at lovgivningen i et land uden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde skal finde anvendelse på aftalen, gælder en sådan bestemmelse ikke i de spørgsmål om fjernsalg, der er reguleret i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/7/EF om forbrugerbeskyttelse i forbindelse med aftaler vedrørende fjernsalg. Dette gælder dog kun, hvis det uden bestemmelsen ville være lovgivningen herom i et land inden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, der gjaldt for aftalen, og hvis denne lovgivning giver forbrugeren en bedre beskyttelse ved de pågældende spørgsmål om fjernsalg.
Kapitel 4 a: Fortrydelsesret ved forsikringsaftaler
§ 13 a. En forbruger kan træde tilbage fra en forsikringsaftale i overensstemmelse
med reglerne i dette kapitel (fortrydelsesret). Fortrydelsesretten gælder, uanset
om forsikringstiden er begyndt eller ej.
Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke for forsikring, som dækker en særlig opstået risiko,
der kun strækker sig over et begrænset tidsrum, når forsikringsaftalen indgås for
en aftalt periode af højst 1 måned (korttidsforsikring), medmindre forsikringen
er en del af en anden type forsikring.
§ 13 b. Forsikringsselskabet skal senest ved udlevering af forsikringsbetingelserne
give forbrugeren tydelig skriftlig oplysning om fortrydelsesretten efter loven.
Stk. 2. Giver forsikringsselskabet ikke oplysning i overensstemmelse med stk. 1,
er aftalen ikke bindende for forbrugeren.
Stk. 3. Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om oplysningens form og indhold.
§ 13 c. Vil forbrugeren efter tegning af forsikring bruge sin fortrydelsesret, skal
han underrette forsikringsselskabet herom senest 14 dage efter, at han har fået
forsikringsbetingelserne i hænde.
Stk. 2. Fristen regnes dog fra det tidspunkt, hvor forbrugeren har modtaget underretning
om, at forsikringsaftalen er indgået, hvis han har fået forsikringsbetingelserne
i hænde før dette tidspunkt.
Stk. 3. § 6, stk. 3 og 4, og § 9 finder tilsvarende anvendelse.
§ 13 d. Bortset fra bestemmelsen i § 13 c, stk. 3, gælder lovens kapitler 3 og 4
ikke for forsikringsaftaler.
Kapitel 4 b Bortfald af kreditaftaler
§ 13 e. Hvis forbrugeren påberåber sig, at en aftale efter regler i denne lov ikke
er bindende, eller hvis forbrugeren træder tilbage fra en aftale efter regler i
denne lov, bortfalder en hertil knyttet kreditaftale, som forbrugeren har indgået
med den erhvervsdrivende, eller som på grundlag af en aftale mellem tredjemand og
den erhvervsdrivende dækker den aftalte betaling helt eller delvis.
Stk. 2. Bortfalder kreditaftalen i medfør af stk. 1, kan forbrugeren ikke af den
grund pålægges at betale gebyr eller erstatning til kreditgiveren.
Kap. 4 b er indsat ved lov nr. 442 af 31.05.2000 fra d. 01.06.2000.
Kapitel 5: Ret til opsigelse af aftaler om løbende tjenesteydelser m.v.
§ 14. Ved aftaler om en løbende forpligtelse for den erhvervsdrivende
til mod vederlag at foretage tilsyn eller vedligeholdelse af fast ejendom eller
løsøre, at udføre vagt- eller redningstjeneste, at give undervisning, at udføre
bogførings-, regnskabs- eller revisionsvirksomhed, at yde legemspleje eller at yde
andre lignende tjenester kan forbrugeren, når der er gået 9 måneder efter aftalens
indgåelse, opsige aftalen med 3 måneders varsel til udgangen af en måned.
Stk. 2. Med samme varsel kan aftaler af den art, der er nævnt i § 5,
stk. 2, opsiges af forbrugeren, når der er gået 3 måneder efter aftalens
indgåelse.
Stk. 3. Stk. 2 finder tilsvarende anvendelse på aftale om køb af et bogværk, ifølge
hvilken de enkelte bind skal leveres efterhånden, såfremt aftalen er indgået eller
forbrugeren har afgivet tilbud uden for fast forretningssted, jf. § 5, stk. 1.
Stk. 4. En aftale omfattet af stk. 1-3, der er indgået ved anvendelse af en standardformular,
skal indeholde en bestemmelse, som tydeligt angiver, med hvilket varsel og i givet
fald fra hvilket tidspunkt aftalen kan opsiges af forbrugeren. Bestemmelsen må ikke
være uforenelig med forbrugerens ret til opsigelse efter stk. 1-3.
§ 15. Har forbrugeren på tidspunktet for opsigelsen betalt for en periode, som ligger
efter tidspunktet for aftalens ophør ifølge opsigelsen, skal vederlaget for denne
periode straks tilbagebetales.
§ 16. Loven kan ikke fraviges til skade for forbrugeren.
§ 17. Falder i henhold til kapitel 3, 4 eller 4a den sidste dag for udøvelse af
fortrydelsesretten på en helligdag, en lørdag eller grundlovsdagen, den 5. juni,
udløber fristen den følgende hverdag.
§ 18. Overtrædelse af § 2, stk. 1, straffes
med bøde. Det samme gælder den erhvervsdrivendes overtrædelse af § 14, stk. 4.
Stk. 2. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne
i straffelovens 5. kapitel
§ 18, stk. 2 er ændret ved lov nr. 442 af 31.05.2000 fra d. 01.06.2000.
§ 19. Loven træder i kraft den 1. januar 1979.
Stk. 2. Kapitel 3 og 4 finder anvendelse, når aftalen er indgået eller forbrugeren
har afgivet tilbud efter lovens ikrafttræden.
Stk. 3. Med undtagelse af § 14, stk. 4, finder kapitel 5 også anvendelse på aftaler,
som er indgået før lovens ikrafttræden.
§ 20. § 11 i næringslov nr. 601 af 10. december 1975 ophæves.
§ 21. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan, bortset fra kapitel 2
for så vidt angår Færøerne, ved kgl. anordning sættes i kraft for disse landsdele
med de afvigelser, som de særlige færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Aftaler indgået d. 01.10.2004 eller senere
Lov nr. 451 af 09.06.2004 om visse forbrugeraftaler
Kapitel 1
Lovens område og definitioner
§ 1. Loven finder anvendelse på forbrugeraftaler, jf. § 3, og på erhvervsdrivendes henvendelser med henblik på indgåelse af sådanne aftaler.
§ 2. Loven gælder ikke for
1) forsikringsaftaler omfattet af lov om forsikringsaftaler og henvendelser med henblik på indgåelse af aftale herom, jf. dog § 6, stk. 2, nr. 3,
2) aftaler, der indgås ved hjælp af vareautomater eller lignende automater,
3) aftaler om brug af offentligt tilgængelig telefon eller andet telekommunikationsmiddel, når aftalen med udbyderen af telekommunikation indgås ved benyttelsen af kommunikationsmidlet, og
4) auktionssalg, der er tilrettelagt således, at en væsentlig del af de bydende normalt er til stede på auktionsstedet, medmindre købet er indgået uden for fast forretningssted under omstændigheder som nævnt i stk. 2, nr. 2, litra a og b.
Stk. 2. Lovens kapitel 3 og 4 gælder for
1) aftaler indgået ved fjernsalg, jf. § 4, og
2) aftaler indgået uden for fast forretningssted om køb af varer, om tjenesteydelser eller om løbende levering af varer eller tjenesteydelser, når aftalen er indgået eller forbrugeren har fremsat tilbud
a) i forbindelse med den erhvervsdrivendes besøg på forbrugerens bopæl, arbejdsplads eller andet sted, hvortil der ikke er almindelig adgang, medmindre aftalen angår en vare eller tjenesteydelse, i anledning af hvilken forbrugeren udtrykkeligt har anmodet om den erhvervsdrivendes besøg,
b) under en udflugt, sammenkomst, forestilling m.v. arrangeret af den erhvervsdrivende,
c) på et offentligt sted eller på en udstilling, messe m.v., medmindre der foreligger køb, hvor varen og købesummen udveksles samtidig med aftalens indgåelse, eller
d) i forbindelse med den erhvervsdrivendes besøg på forbrugerens bopæl, arbejdsplads eller andet sted, hvortil der ikke er almindelig adgang, såfremt besøget er aftalt under et møde som nævnt i litra b eller c.
Stk. 3. Lovens kapitel 6 og 8 gælder for aftaler indgået ved fjernsalg, jf. § 4.
§ 3. Ved en forbrugeraftale forstås i denne lov en aftale, som en erhvervsdrivende indgår som led i sit erhverv, når den anden part (forbrugeren) hovedsagelig handler uden for sit erhverv.
Stk. 2. Den erhvervsdrivende har bevisbyrden for, at en aftale, den pågældende har indgået, ikke er en forbrugeraftale.
Stk. 3. Under i øvrigt samme betingelser som nævnt i stk. 1 finder loven tillige anvendelse på aftaler om varer og tjenesteydelser fra ikkeerhvervsdrivende, hvis aftalen er indgået eller formidlet for sælgeren eller tjenesteyderen af en erhvervsdrivende, samt på erhvervsdrivendes henvendelser med henblik på indgåelse af sådanne aftaler.
§ 4. Som fjernsalg betegnes aftale om varer, tjenesteydelser eller løbende levering af varer eller tjenesteydelser, når aftalen
1) indgås ved brug af fjernkommunikation, det vil sige ved kommunikation, der foregår, uden at forbrugeren og den erhvervsdrivende mødes fysisk, og
2) indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af den erhvervsdrivende.
§ 5. Ved en finansiel tjenesteydelse forstås enhver tjeneste, der har karakter af bank-, kredit-, forsikrings-, individuel pensions-, investerings- eller betalingstjenesteydelse.
Kapitel 2
Forbud mod uanmodet henvendelse m.v.
§ 6. Erhvervsdrivende må ikke uden forudgående anmodning herom rette personlig eller telefonisk henvendelse til en forbruger på dennes bopæl, arbejdsplads eller andet sted, hvortil der ikke er almindelig adgang, med henblik på straks eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud om indgåelse af aftale.
Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke for telefoniske henvendelser om
1) bestilling af bøger,
2) tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter,
3) formidling af forsikringsaftaler og
4) tegning af abonnement, der omfatter redningstjeneste eller sygetransport, hos en virksomhed, med hvilken en eller flere kommuner har indgået aftale om udførelse af rednings- og slukningsarbejde ved ildebrand.
§ 7. Et løfte afgivet af forbrugeren ved en erhvervsdrivendes henvendelse i strid med § 6 er ikke bindende.
§ 8. Fremsender eller afleverer en erhvervsdrivende en vare til en forbruger uden dennes forudgående anmodning, og skyldes dette ikke en fejl, kan forbrugeren beholde varen vederlagsfrit. Udfører en erhvervsdrivende en tjenesteydelse for forbrugeren uden dennes forudgående anmodning, kan forbrugeren ikke blive forpligtet til at betale vederlag herfor.
Kapitel 3
Oplysningspligt
Oplysningspligtens område
§ 9. Den erhvervsdrivende har pligt til at give forbrugeren oplysninger i overensstemmelse med reglerne i dette kapitel ved aftaler om fjernsalg og ved aftaler indgået uden for fast forretningssted som nævnt i § 2, stk. 2, nr. 2.
Stk. 2. Reglerne i dette kapitel gælder ikke ved
1) køb af levnedsmidler og andre varer til husholdningens løbende forbrug, som købes på offentlige steder, torve og markeder, eller som skal leveres til forbrugeren på dennes bopæl eller arbejdsplads som led i organiseret og regelmæssig vareudbringning,
2) aftaler om indkvartering, transport, forplejning, herunder servering og catering, og rekreative fritidsaktiviteter, herunder underholdnings-, idræts- og lignende kulturbegivenheder, hvis
a) det fremgår af aftalen, hvilken dag eller inden for hvilken bestemt periode den pågældende tjenesteydelse skal udføres, og
b) aftalen ikke er indgået uden for fast forretningssted under de i § 2, stk. 2, nr. 2, litra a og b, nævnte omstændigheder,
3) aftaler om opførelse af bygning,
4) aftaler, som giver brugsret til fast ejendom, og som er omfattet af lov om forbrugeraftaler, der giver brugsret til fast ejendom på timesharebasis, og
5) aftaler om andre rettigheder over fast ejendom med undtagelse af fjernsalgsaftaler vedrørende finansielle tjenesteydelser eller vedrørende udlejning af fast ejendom.
Aftaler indgået uden for fast forretningssted
§ 10. Ved aftaler indgået uden for fast forretningssted som omfattet af § 2, stk. 2, nr. 2, skal den erhvervsdrivende på mødet med forbrugeren give tydelig skriftlig oplysning om fortrydelsesretten og om navn og adresse på den person eller virksomhed, over for hvem fortrydelsesretten kan udøves, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. I følgende tilfælde skal oplysningen gives ved overgivelsen af varen eller ved den første levering til forbrugeren:
1) Ved køb af varer bortset fra varer, der skal fremstilles eller tilpasses efter forbrugerens individuelle behov, eller
2) ved tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter eller løbende bogudgivelser af ikke forud fastlagt omfang.
Fjernsalgsaftaler vedrørende varer og
ikkefinansielle tjenesteydelser
§ 11. Inden der indgås en fjernsalgsaftale om en vare eller en ikkefinansiel tjenesteydelse, skal den erhvervsdrivende give forbrugeren oplysning om
1) den erhvervsdrivendes navn, erhvervsmæssige hovedaktivitet, fysiske adresse samt, hvis der er tale om en udenlandsk erhvervsdrivende, der har en repræsentant her i landet, eller hvis leverandøren i øvrigt er repræsenteret af en anden, relevante oplysninger om denne repræsentant, herunder dennes fysiske adresse,
2) varens eller tjenesteydelsens karakter og væsentligste egenskaber,
3) den samlede pris for varen eller tjenesteydelsen inklusive gebyrer, omkostninger, herunder eventuelle leveringsomkostninger, moms og alle andre afgifter, herunder afgifter eller omkostninger, der ikke betales af den erhvervsdrivende eller pålægges af denne, eller, hvis en nøjagtig pris ikke kan oplyses, grundlaget for beregningen af prisen,
4) vilkår om betaling, levering eller anden opfyldelse af aftalen, en eventuel uopsigelighedsperiode samt eventuel adgang for parterne til at bringe aftalen til ophør før tiden eller ensidigt, herunder oplysning om eventuelle betingelser herfor,
5) hvorvidt der er fortrydelsesret efter denne lov,
6) eventuelle specifikke ekstraomkostninger for forbrugeren ved anvendelse af den pågældende kommunikationsteknik, hvis sådanne ekstraomkostninger pålægges, og
7) hvor længe oplysningerne gælder, herunder hvor længe varen eller tjenesteydelsen udbydes til den anførte pris.
Stk. 2. Hvis taletelefoni indgår i fjernkommunikationsteknikken, skal forbrugeren endvidere ved begyndelsen af ethvert opkald fra den erhvervsdrivende have oplysning om den erhvervsdrivendes identitet samt navnet på den person, som forbrugeren er i kontakt med, og dennes forbindelse til den erhvervsdrivende, samt om det kommercielle formål med henvendelsen.
Stk. 3. De i stk. 1 nævnte oplysninger skal gives i rimelig tid, inden der indgås en aftale, og oplysningerne skal være klare, tydelige og forståelige. Det skal fremgå klart, at oplysningerne gives med henblik på indgåelse af en aftale, og oplysningerne skal gives på en måde, som er egnet under hensyn til den anvendte kommunikationsteknik, og som tager særligt hensyn til umyndige personer.
§ 12. Hvis der indgås en fjernsalgsaftale om en vare eller en ikkefinansiel tjenesteydelse, skal de oplysninger, der er nævnt i § 11, stk. 1, nr. 1-5, meddeles forbrugeren på papir eller på et andet varigt medium, som forbrugeren har adgang til, medmindre forbrugeren allerede har modtaget oplysningerne på denne måde.
Stk. 2. Den erhvervsdrivende skal endvidere på den i stk. 1 anførte måde give oplysning om
1) betingelserne for brug af foreliggende garantitilsagn og reparations- og vedligeholdelsesservice og
2) eventuel fortrydelsesret efter denne lov og om fortrydelsesfristens begyndelsestidspunkt og varighed samt betingelserne for og fremgangsmåden ved brug af fortrydelsesretten, herunder om, til hvilken adresse meddelelse om fortrydelse skal sendes, og i fornødent omfang om reglerne i § 18, stk. 4, 1. pkt., og § 20, stk. 3.
Stk. 3. De i stk. 1 og 2 nævnte oplysninger skal gives snarest muligt efter aftalens indgåelse. Ved køb af varer, der skal overgives til forbrugeren, skal oplysningerne meddeles senest ved overgivelsen.
Stk. 4. Stk. 1 og 2 gælder ikke ved aftale om tjenesteydelse, der bestilles og opfyldes ved anvendelse af samme fjernkommunikationsteknik, når
1) tjenesteydelsen leveres samlet på én gang,
2) vederlaget for ydelsen opkræves af udbyderen af det anvendte kommunikationsmiddel,
3) prisen for tjenesteydelsen ikke overstiger 75 kr. og
4) forbrugeren er bekendt med prisen for ydelsen og fortrydelsesretten.
Stk. 5. I de i stk. 4 nævnte tilfælde skal forbrugeren dog efter anmodning have oplysning om en fysisk adresse, hvor forbrugeren kan henvende sig med eventuelle klager.
Fjernsalgsaftaler vedrørende finansielle tjenesteydelser
§ 13. Inden der indgås en fjernsalgsaftale vedrørende en finansiel tjenesteydelse, skal den erhvervsdrivende meddele forbrugeren de i § 11, stk. 1, nævnte oplysninger. Herudover skal der gives oplysning om
1) cvr-nummeret, hvis den erhvervsdrivende er optaget i Det Centrale Virksomhedsregister, og ellers det relevante identifikationsnummer i et handelsregister eller lignende offentligt register, som den erhvervsdrivende måtte være optaget i, samt ved eventuelt tilhørsforhold til godkendelsesordninger oplysning om den relevante tilsynsmyndighed,
2) hvorvidt der er klageadgang og i givet fald om fremgangsmåden ved klage, herunder oplysning om en fysisk adresse, hvor forbrugeren kan henvende sig med eventuelle klager,
3) fortrydelsesfristens begyndelsestidspunkt og varighed samt betingelserne for og fremgangsmåden ved brug af fortrydelsesretten, herunder om, til hvilken adresse meddelelse om fortrydelse skal sendes,
4) eventuelle særlige risici ved tjenesteydelsen som følge af ydelsens særlige karakter eller som følge af de operationer, der skal gennemføres, ligesom der skal gives oplysning herom, hvis ydelsens pris afhænger af udsving på de finansielle markeder, og hvis historiske afkast ikke kan benyttes til at danne forventninger om fremtidige afkast,
5) det beløb, som kan afkræves forbrugeren i henhold til § 22, stk. 1,
6) en eventuel lovvalgs- eller værnetingsklausul i aftalen,
7) på hvilket sprog aftalevilkårene og forhåndsoplysningerne gøres tilgængelige, og på hvilket sprog leverandøren påtager sig at kommunikere i aftaleperioden, og
8) hvorvidt der findes en garantifond eller anden garantiordning.
Stk. 2. Hvis taletelefoni indgår i fjernkommunikationsteknikken, skal forbrugeren ved begyndelsen af ethvert opkald fra den erhvervsdrivende have oplysning om den erhvervsdrivendes identitet samt navnet på den person, som forbrugeren er i kontakt med, og dennes forbindelse til den erhvervsdrivende, samt om det kommercielle formål med henvendelsen. Herudover kan den erhvervsdrivende med forbrugerens samtykke nøjes med at give de i § 11, stk. 1, nr. 2, 3 og 5, og § 13, stk. 1, nr. 3-5, nævnte oplysninger. Den erhvervsdrivende skal underrette forbrugeren om, at der kan fås flere oplysninger, samt om disse oplysningers karakter. Den fulde oplysningspligt efter stk. 1 skal opfyldes i forbindelse med meddelelse på varigt medium i overensstemmelse med § 14.
Stk. 3. § 11, stk. 3, finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 4. Har den erhvervsdrivende inden for det seneste år indgået en eller flere aftaler med den samme forbruger af samme karakter, gælder stk. 1-3 alene i relation til den første aftale.
§ 14. Inden indgåelse af en aftale om en finansiel tjenesteydelse skal de i § 13, stk. 1, nævnte oplysninger være meddelt forbrugeren på papir eller på et andet varigt medium, som forbrugeren har adgang til. Forbrugeren skal samtidig på den anførte måde have fået oplysning om aftalevilkårene.
Stk. 2. Hvis aftalen indgås på forbrugerens anmodning under anvendelse af fjernkommunikationsteknik, som ikke gør det muligt at give oplysningerne på den i stk. 1 nævnte måde inden aftalens indgåelse, skal forpligtelsen opfyldes straks efter aftalens indgåelse.
Stk. 3. Er de i § 13, stk. 1, nævnte oplysninger meddelt forbrugeren i forbindelse med en tidligere aftale af samme karakter, jf. § 13, stk. 4, er den erhvervsdrivendes oplysningspligt efter stk. 1 og 2 opfyldt, hvis den erhvervsdrivende har sikret sig, at forbrugeren fortsat har adgang til oplysningerne og aftalevilkårene på papir eller andet varigt medium.
Fælles regler for fjernsalg
§ 15. Forbrugeren har på ethvert tidspunkt under aftaleforholdet ret til efter anmodning at få udleveret aftalevilkårene på papir. Forbrugeren kan endvidere ændre den benyttede fjernkommunikationsteknik, medmindre det er uforeneligt med den indgåede aftale eller karakteren af den leverede ydelse.
Bemyndigelse til udstedelse af administrative forskrifter
§ 16. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om indholdet af og formen for de oplysningsforpligtelser, der følger af §§ 10-15. Justitsministeren kan endvidere fastsætte regler om yderligere oplysninger, som den erhvervsdrivende skal give.
Kapitel 4
Fortrydelsesret
Fortrydelsesrettens område
§ 17. Forbrugeren kan træde tilbage fra aftalen i overensstemmelse med reglerne i dette kapitel (fortrydelsesret) ved aftaler om fjernsalg og ved aftaler indgået uden for fast forretningssted som nævnt i § 2, stk. 2, nr. 2.
Stk. 2. Reglerne i dette kapitel gælder ikke for
1) de i § 9, stk. 2, nævnte tilfælde,
2) finansielle tjenesteydelser omfattet af lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.,
3) aftaler om værdipapirer eller finansielle tjenesteydelser, hvis værdipapirets eller tjenesteydelsens pris afhænger af udsving på kapitalmarkedet, som leverandøren ikke har nogen indflydelse på, og som kan forekomme i fortrydelsesperioden, og
4) spil og lotteri.
Stk. 3. Kapitlet gælder dog for de i stk. 2, nr. 3 og 4, nævnte aftaler, hvis aftalen er indgået uden for fast forretningssted under omstændigheder som nævnt i § 2, stk. 2, nr. 2, litra a og b.
Fortrydelsesfristen og dens beregning
§ 18. Vil forbrugeren bruge fortrydelsesretten, skal forbrugeren benytte den fremgangsmåde, der følger af § 19, stk. 1 og 2, inden for en frist på 14 dage, ved aftaler om individuel pensionsordning dog inden for en frist på 30 dage.
Stk. 2. Fristen regnes fra det seneste af følgende tidspunkter:
1) Den dag, hvor aftalen indgås, hvis aftalen vedrører en tjenesteydelse eller en vare, som skal fremstilles eller tilpasses efter forbrugerens individuelle behov, og i andre tilfælde den dag, hvor forbrugeren har fået det købte eller den første levering i hænde, eller
2) den dag, hvor forbrugeren har modtaget de oplysninger, som det efter kapitel 3 påhviler den erhvervsdrivende at give på papir eller andet varigt medium.
Stk. 3. Ved fjernsalg af varer udløber fristen senest 3 måneder efter den dag, hvor forbrugeren fik varen, det første parti heraf eller den første levering i hænde. Ved fjernsalg af ikkefinansielle tjenesteydelser udløber fristen senest 3 måneder efter aftalens indgåelse.
Stk. 4. Såfremt aftalen vedrører fjernsalg af en ikkefinansiel tjenesteydelse eller en vare, som skal fremstilles eller tilpasses efter forbrugerens individuelle behov, gælder fortrydelsesretten kun, indtil udførelsen, fremstillingen eller tilpasningen begynder, når forbrugeren forinden har givet sit samtykke til, at den erhvervsdrivende kunne begynde udførelsen m.v. inden fortrydelsesfristens udløb. Denne begrænsning i fortrydelsesretten gælder dog ikke, hvis den pågældende aftale vedrører løbende levering og er indgået under eller i forbindelse med den erhvervsdrivendes telefoniske henvendelse til forbrugeren uden dennes forudgående anmodning.
Stk. 5. Såfremt aftalen vedrører fjernsalg af en finansiel tjenesteydelse, gælder fortrydelsesretten kun, indtil aftalen efter forbrugerens udtrykkelige samtykke er blevet helt opfyldt af begge parter.
Stk. 6. Har forbrugeren fortrydelsesret efter § 17, stk. 1, jf. § 2, stk. 2, nr. 2, litra a, og angår aftalen en tjenesteydelse eller en vare, der skal fremstilles eller tilpasses efter forbrugerens individuelle behov, kan det aftales, at den erhvervsdrivendes ydelse skal påbegyndes på et nærmere angivet tidspunkt inden 14 dage efter aftalens indgåelse, og at fortrydelsesretten i givet fald skal bruges inden påbegyndelsen. Dette gælder dog kun, hvis forbrugeren, da denne anmodede om den erhvervsdrivendes besøg, vidste eller burde vide, at den pågældende tjenesteydelse eller vare falder inden for den erhvervsdrivendes virksomhedsområde. Vil forbrugeren bruge fortrydelsesretten, skal underretning herom være kommet frem til den erhvervsdrivende inden det i 1. pkt. nævnte tidspunkt.
Stk. 7. Falder den sidste dag for udøvelse af fortrydelsesretten på en helligdag, en lørdag, grundlovsdag, den 24. december eller den 31. december, udløber fristen den følgende hverdag.
Fremgangsmåden ved brug af fortrydelsesretten
§ 19. Forbrugeren skal inden udløbet af den fortrydelsesfrist, der følger af § 18, underrette den erhvervsdrivende om, at forbrugeren vil bruge fortrydelsesretten, jf. dog stk. 2. Det er tilstrækkeligt for overholdelse af fristen, at underretningen, når den foreligger på papir eller et andet varigt medium, som modtageren har adgang til, er afsendt inden fristens udløb.
Stk. 2. Ved fjernsalg af varer, hvor den erhvervsdrivende ikke har påtaget sig at afhente varen hos forbrugeren, såfremt denne bruger sin fortrydelsesret, skal forbrugeren inden fortrydelsesfristens udløb tilbagesende eller tilbagegive det modtagne til den erhvervsdrivende. Det er tilstrækkeligt, at forbrugeren inden fristens udløb har overgivet det modtagne til en fragtfører, som har påtaget sig forsendelsen til den erhvervsdrivende. Omkostningerne ved tilbagesendelse af varen til den erhvervsdrivende påhviler forbrugeren. Har den erhvervsdrivende i henhold til aftalen leveret en erstatningsvare, fordi den pågældende vare som helhed ikke kunne leveres, påhviler omkostningerne ved tilbagesendelse dog den erhvervsdrivende.
Stk. 3. Forbrugeren kan endvidere bruge fortrydelsesretten ved at undlade at modtage eller indløse en forsendelse fra den erhvervsdrivende.
Betingelser for at udøve fortrydelsesretten ved aftaler vedrørende køb af varer
§ 20. Fortrydelsesretten er betinget af, at det modtagne overgives til den erhvervsdrivende på dennes forretningssted i væsentlig samme stand og mængde, hvori det var, da forbrugeren fik det i hænde. Ved fjernsalg af varer, hvor den erhvervsdrivende har påtaget sig at afhente varen hos forbrugeren, såfremt denne bruger sin fortrydelsesret, og ved køb af varer uden for fast forretningssted er fortrydelsesretten betinget af, at forbrugeren holder det modtagne til disposition for den erhvervsdrivende i væsentlig samme stand og mængde, hvori det var, da forbrugeren fik det i hænde.
Stk. 2. Er varen blevet beskadiget eller forringet, uden at beskadigelsen eller forringelsen skyldes uagtsomhed eller manglende omsorg fra forbrugerens side, bevarer forbrugeren sin fortrydelsesret.
Stk. 3. Forudsat at forbrugeren udtrykkeligt er gjort opmærksom herpå, gælder fortrydelsesretten ikke for
1) varer, der er taget i brug, hvis det efter varens art er åbenbart, at brugen medfører en formindskelse af varens salgsværdi, og
2) forseglede lyd- eller billedoptagelser eller edb-programmer, hvis forbrugeren har brudt forseglingen.
Retsvirkningerne af at bruge fortrydelsesretten
§ 21. Ved tilbagetræden fra en aftale omfattet af § 2, stk. 2, nr. 2, eller fra en fjernsalgsaftale vedrørende en vare eller en ikkefinansiel tjenesteydelse kan den erhvervsdrivende ikke gøre krav i henhold til aftalen gældende mod forbrugeren.
Stk. 2. Har forbrugeren helt eller delvis betalt for varen eller tjenesteydelsen, skal den erhvervsdrivende tilbagebetale det modtagne, når forbrugeren træder tilbage fra aftalen.
Stk. 3. Ved fjernsalg af varer, hvor den erhvervsdrivende ikke har påtaget sig at afhente varen hos forbrugeren, såfremt denne bruger sin fortrydelsesret, skal tilbagebetaling ske snarest muligt og senest 30 dage efter, at den erhvervsdrivende har modtaget varen og haft lejlighed til at undersøge den.
Stk. 4. I andre tilfælde skal tilbagebetaling ske snarest muligt og senest 30 dage efter, at forbrugerens underretning om tilbagetrædelsen er kommet frem til den erhvervsdrivende. Vedrører aftalen en vare, og afhenter sælgeren ikke varen inden 3 måneder efter, at den pågældende fra køberen har modtaget underretning om dennes tilbagetræden fra aftalen, tilfalder varen vederlagsfrit køberen. Forbrugeren kan holde det modtagne tilbage, indtil vederlaget eller den betalte del heraf tilbagebetales.
§ 22. Ved tilbagetræden fra en fjernsalgsaftale vedrørende en finansiel tjenesteydelse kan forbrugeren pålægges at betale for den del af ydelsen, som allerede er leveret i henhold til fjernsalgsaftalen, hvis
1) aftalens opfyldelse på forbrugerens udtrykkelige anmodning er påbegyndt inden fortrydelsesfristens udløb og
2) den erhvervsdrivende godtgør, at forbrugeren er blevet oplyst om fortrydelsesretten og om det beløb, der skal betales, jf. § 13, stk. 1, nr. 5.
Stk. 2. Det beløb, som forbrugeren kan pålægges at betale efter stk. 1, skal stå i rimeligt forhold til omfanget af den ydelse, som allerede er leveret, sammenlignet med fjernsalgsaftalens fulde opfyldelse.
Stk. 3. Har forbrugeren helt eller delvis betalt for tjenesteydelsen, skal den erhvervsdrivende med fradrag af et eventuelt beløb efter stk. 1 tilbagebetale det modtagne, når forbrugeren træder tilbage fra aftalen. Tilbagebetaling skal ske snarest muligt og senest 30 dage efter, at forbrugerens underretning om tilbagetrædelsen er kommet frem til den erhvervsdrivende.
Stk. 4. Forbrugeren skal snarest muligt og senest 30 dage efter afsendelsen af meddelelse om tilbagetrædelsen tilbagelevere ethvert beløb eller formuegode, som forbrugeren måtte have modtaget af den erhvervsdrivende.
Kapitel 5
Bortfald af tilknyttede aftaler
§ 23. Hvis forbrugeren træder tilbage fra en aftale efter regler i denne lov, bortfalder en hertil knyttet kreditaftale, som forbrugeren har indgået med den erhvervsdrivende, eller som på grundlag af en aftale mellem tredjemand og den erhvervsdrivende dækker den aftalte betaling helt eller delvis.
Stk. 2. Ved tilbagetræden fra en fjernsalgsaftale vedrørende en finansiel tjenesteydelse bortfalder endvidere en hertil knyttet fjernsalgsaftale om tjenesteydelser, som skal leveres af den erhvervsdrivende eller af en tredjepart på grundlag af en aftale mellem tredjeparten og den erhvervsdrivende.
Stk. 3. Bortfalder en tilknyttet aftale i medfør af stk. 1 eller stk. 2, kan forbrugeren ikke af den grund pålægges at betale gebyr eller erstatning til aftaleparten.
Kapitel 6
Den erhvervsdrivendes opfyldelse af aftaler om varer og ikkefinansielle tjenesteydelser indgået ved fjernsalg
§ 24. Medmindre andet er aftalt, skal den erhvervsdrivende ved aftaler om varer og ikkefinansielle tjenesteydelser indgået ved fjernsalg levere sin ydelse senest 30 dage efter den dag, hvor forbrugeren afgav bestilling eller tilbud.
Stk. 2. Misligholder den erhvervsdrivende aftalen på grund af forsinkelse, som skyldes, at den aftalte ydelse som helhed ikke kan leveres, kan forbrugeren hæve aftalen, uanset om forsinkelsen er af væsentlig betydning for forbrugeren, og den erhvervsdrivende skal underrette forbrugeren herom. Aftalevilkår, hvorefter forbrugeren bærer risikoen for, at varen eller tjenesteydelsen som helhed ikke kan leveres, er ikke bindende.
Stk. 3. Hæver forbrugeren aftalen i medfør af stk. 2, skal den erhvervsdrivende tilbagebetale eventuelle forudbetalte beløb snarest og senest 30 dage efter, at den erhvervsdrivende har modtaget forbrugerens meddelelse om ophævelsen.
Stk. 4. Stk. 1 gælder ikke for de i § 9, stk. 2, nr. 1-3 og 5, nævnte aftaler. Stk. 2 og 3 gælder ikke for de i § 9, stk. 2, nr. 3 og 5, nævnte aftaler.
Kapitel 7
Ret til opsigelse af aftaler om løbende tjenesteydelser m.v.
§ 25. Ved aftaler om en løbende forpligtelse for den erhvervsdrivende til mod vederlag at foretage tilsyn eller vedligeholdelse af fast ejendom eller løsøre, at udføre vagt- eller redningstjeneste, at give undervisning, at udføre bogførings-, regnskabs- eller revisionsvirksomhed, at yde legemspleje eller at yde andre lignende tjenester kan forbrugeren, når der er gået 9 måneder efter aftalens indgåelse, opsige aftalen med 3 måneders varsel til udgangen af en måned.
Stk. 2. Med samme varsel kan forbrugeren, når der er forløbet 3 måneder efter aftalens indgåelse, opsige en aftale om tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter og om løbende bogudgivelser af ikke forud fastlagt omfang. Det samme gælder ved aftale om køb af et bogværk, ifølge hvilken de enkelte bind skal leveres efterhånden, såfremt aftalen er indgået eller forbrugeren har fremsat tilbud uden for fast forretningssted som nævnt i § 2, stk. 2, nr. 2.
Stk. 3. En aftale omfattet af stk. 1 og 2, der er indgået ved anvendelse af en standardformular, skal indeholde en bestemmelse, som tydeligt angiver, med hvilket varsel og i givet fald fra hvilket tidspunkt aftalen kan opsiges af forbrugeren. Bestemmelsen må ikke være uforenelig med forbrugerens ret til opsigelse efter stk. 1 og 2.
§ 26. Har forbrugeren på tidspunktet for opsigelsen betalt for en periode, som ligger efter tidspunktet for aftalens ophør ifølge opsigelsen, skal vederlaget for denne periode straks tilbagebetales.
Kapitel 8
Visse lovvalgsaftaler
§ 27. Er det i en aftale bestemt, at lovgivningen i et land uden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde skal finde anvendelse på aftalen, kan forbrugeren i de spørgsmål om fjernsalg, der er reguleret i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/7/EF om forbrugerbeskyttelse i forbindelse med aftaler vedrørende fjernsalg og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/65/EF om fjernsalg af finansielle tjenesteydelser til forbrugerne, tillige påberåbe sig ufravigelige bestemmelser i lovgivningen herom i et land inden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, hvis det uden lovvalgsaftalen ville være dette lands lovgivning, der gjaldt for aftalen.
Kapitel 9
Andre bestemmelser
§ 28. Loven kan ikke fraviges til skade for forbrugeren.
§ 29. Den erhvervsdrivendes overtrædelse af § 6, stk. 1, og § 25, stk. 3, straffes med bøde. Med bøde straffes endvidere den, der gør sig skyldig i grov eller oftere gentaget overtrædelse af
1) pligten efter kapitel 3 til at give oplysning om fortrydelsesretten eller
2) oplysningspligten efter § 13, stk. 1, nr. 4, § 13, stk. 2, jf. § 13, stk. 1, nr. 4, og § 14, stk. 1, jf. § 13, stk. 1, nr. 4.
Stk. 2. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
§ 30. Loven træder i kraft den 1. oktober 2004.
Stk. 2. Loven finder anvendelse på forbrugeraftaler indgået efter lovens ikrafttræden.
Stk. 3. Lov om visse forbrugeraftaler, jf. lovbekendtgørelse nr. 886 af 23. december 1987, ophæves. Loven gælder dog fortsat for forbrugeraftaler, der er indgået inden denne lovs ikrafttræden.
§ 33. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland. Lovens §§ 1-31 kan ved kongelig anordning sættes i kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de særlige færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Givet på Christiansborg Slot, den 9. juni 2004
Under Vor Kongelige Hånd og Segl
Margrethe R.
/Lene Espersen
Spørgsmål, kommentarer og forslag til tilføjelser kan sendes til
23-08-2024