Hvordan kan jeg sikres bedst muligt ved død, når min kone har et særbarn?

Jeg er gift og sammen har vi en søn på 12 år. Min kone har en søn på 19 år fra et tidligere ægteskab. Vi har ikke særeje.

Hvordan er jeg sikret, hvis hun dør før mig?

Er hendes søn fra første ægteskab arving til vores fælles bo?

Bør vi evt. oprette et testamente for at sikre hinanden?

Svar:

Hvis I intet foretager jer følger det af arveloven, at din kones særbarn og jeres fællesbarn tilsammen skal arve 1/2 af alt, hvad hun efterlader sig. Hvis I har formuefællesskab og fællesformuen f. eks. er på 1.600.000 kr., er din kones boslod på 800.000 kr, og heraf arver hendes to børn 1/2 i alt eller 200.000 kr. hver.

Hvis I opretter testamente, hvor I begunstiger hinanden mest muligt, skal din kones livsarvinger kun dele l/8 af alt, hvad hun efterlader sig. De vil da kun arve 50.000 kr. hver.

Du har ret til at sidde i uskiftet bo med fællesbarnet, mens din kones særbarn skal give samtykke til, at du kan sidde i uskiftet bo.

Du kan på vores formularservice bestille en formular til testamentet

Hvis I ønsker, at jeres fællesbarn til sin tid ved længstlevendes død, skal arve mindst muligt, skal I bestille

formular nr. 257FBSB Gensidigt testamente til ægtefæller - mest muligt til fællesbørn - mindst muligt til særbørn

Hvis I ønsker, at særbarnet skal arve på lige fod med fællesbarnet, eller at særbarnet skal arve 1/4 og fællesbarnet 3/4 af jeres formue (eller et andet brøkforhold), skal I vælge formular nr. 57MLSB Gensidigt testamente til ægtefæller med ligedeling mellem særbørn og eventuelle fællesbørn.

Du kan eventuelt også bestille formular nr. 287 til forhåndssamtykke til uskiftet bo .

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Ryesgade 31,
8100 Århus C
Tlf. 86130600