Jeg har lånt min søns børneopsparing.

Jeg har købt en ejerlejlighed til min studerende søn.

Han havde en børneopsparing på 50.000 kr, som sammen med et tilsvarende beløb fra mig er gået til udbetaling og istandsættelse.

Da han bor til leje hos mig, er det vel en fordel, hvis jeg har en renteudgift til ham på lånet af de 50.000 kr?

Kan jeg lovligt udstede et pantebrev til ham på de 50.000 kr, så jeg formelt har lånt enten til udbetalingen eller til istandsættelsen?

Venlig hilsen

En far.

SVAR:

Kære "far".

Hvis du f. eks. betaler 5% p.a. i rente, skal din søn beskattes af  2.500 kr. i renteindtægt, og skatten vil normalt være på 37-38% i 2019

Du kan trække renteudgiften fra, men  skatteværdien heraf er kun på 25% plus kirkeskat.

Det kan samlet set ikke svare sig for jer, at du betaler renter

Men du behøver ikke udstede et egentligt pantebrev. Et almindeligt gældsbrev vil være tilstrækkeligt til at opfylde skattevæsenets krav, og et sådant dokument kan I købe her på linjen. Helt nøjagtigt under emne nr. 262.

Med venlig hilsen

Jørgen Ulrik Grønborg