Køb af min onkels sommerhus

Jeg har fået tilbudt at købe min onkel og tantes sommerhus, de har ingen børn og har kun familie tilbage på min side.

Spørgsmål: Er der en bundgrænse for, hvad man må købe en ejendom for ?

Jeg spørger, fordi de næsten vil forære mig det gratis!

Husets offentlige vurdering ligger p.t. på 480.000kr.

CK

SVAR:

Da du ikke kan modtage gaver efter gaveafgiftsreglerne fra din onkel og tante, kan du næppe påberåbe dig reglerne i  værdiansættelsescirkulære nr. 185 af 17.11.1982, som fortsat er gældende

Du må derfor påregne, at du skal betale indkomstskat af en eventuel gave.

I bør kontakte en advokat, som kan bistå jer med skødet og sørge for, at der ikke bliver skattemæssige problemer, f. eks med berigtigelsen af købesummen.