Skal gaver til en af tre søskende senere modregnes i arven?

Hvis mine forældre giver højeste tilladte beløb i gave hvert år til kun et barn ud af tre søskende, bliver det så medregnet/modregnet i arven/tvangsarven, når den tid kommer?

Svar:

Gaverne bliver kun betragtet som arveforskud, der skal modregnes i arven, hvis modtageren erkender, at gaven er modtaget som arveforskud

Der bør derfor altid oprettes en af begge parter underskrevet arveforskudskontrakt.

Vi kar i vor formularservice en formular nr. 264 til en sådan arveforskudskontrakt. Der er i formularen mulighed for at, at giveren træffer bestemmelse om, at arveforskuddet skal være særeje for modtageren.

Du kan læse mere om arveforskud på dette emne: 865 Sådan giver du arveforskud

Med :-) hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus