Har jeg arveret efter min adoptivfaders søster?

Min nu afdøde faster ønske var, at jeg skulle arve efter hende. Da jeg er enearving, mente vi ikke, at det var nødvendigt at skrive testamente.

Men nu efter hendes død er jeg blevet oplyst om, at jeg som adoptivdatter af hendes afdøde bror ikke har arveret. Jeg er født og adopteret i 1950.  Er det korrekt?

Svar

Det er korrekt, at du ikke har arveret efter din adoptivfaders søster, medmindre adoptionen er blevet tillagt nye retsvirkninger efter d. 01.01.1957, hvilket du bør undersøge i Civilretdirektoratet.

Du kan læse mere om adoptivbørns arveret på emne nr. 834.