Nyt topstykke, som ikke er bestilt

Hejsa

Jeg har skrevet et andet og mindre udførligt brev, men jeg har nu set , at jeres viden dækker bredt og vil derfor uddybe mine spørgsmål:

Jeg har indleveret en bil til mekaniker for at få skiftet en toppakning. Prisen på dette blev telefonisk oplyst til ca. kr. 400 - men blev kr. 2.000. Jeg skulle så prøvekøre bilen inden afregning og opdager med det samme at noget er helt galt, idet den ryger ganske forfærdeligt.

Jeg afleverer derfor straks bilen igen uden at betale regningen. Mekanikeren oplyser, at så må topstykket også været røget. Vi aftaler så, at han skal kontakte mig vedr. et prisoverslag. Dette overslag får jeg også og siger udtrykkeligt nej tak til reparationen. Jeg beder ham i stedet undersøge prisen på en brugt motor.

I dag ringer mekanikeren så og oplyser, at en brugt motor er for dyr og han derfor alligevel har udført reparationen. ! Jeg kan med det samme hente bilen og med den en regning på kr. 9.000,- inkl. den første regning. Jeg bliver meget overrasket, da jeg bestemt har frabedt mig reparationen.

Mekanikeren oplyser, at han er klar over, at jeg ikke har bedt om reparationen og han selvfølgelig kan pille delene ud igen og stryge regningen.

Jeg føler mig købt, idet han ved at jeg er meget afhængig af bilen, idet min mand er NATO-soldat og derfor ikke hjemme.

Jeg har nu fået bilen på prøve uden at acceptere reparationen og skal så beslutte mig.

Hvad søren gør jeg ?

Hvis jeg ikke accepterer regningen - skal de så pille delene ud igen - samle bilen og afleverer den i samme stand som jeg indleverede den i ?

Hvad med olie m.m som er fyldt på uden mit samtykke ?

Jeg håber, at De kan vejlede mig vedr. det videre forløb.

G.L.

Svar

Det er vanskeligt at rådgive dig om, hvad der er mest fornuftigt. Hvis reparationen har virket og regningen i øvrigt er rimelig, kunne det være fristende at acceptere det skete og betale regningen.

Alternativet er jo, at mekanikeren piller delene ud igen, og herefter står du med en bil, som du ikke kan bruge. Jeg er i øvrigt meget i tvivl om, hvorvidt det rent teknisk kan lade sig gøre at bringe bilen i samme stand som før reparationen.

En mulig mellemløsning kunne være, at du forhandler dig frem til en lavere pris for reparationen under henvisning til, at denne er foretaget uden at du har bedt herom. I denne situation bør mekanikeren ikke kunne opnå den fulde timepris og den fulde avance på reservedele, ganske som hvis du havde bestilt den pågældende reparation. Prisen bør reduceres ned til den regulære kostpris - renset for normal avance. En anden målestok for prisen kunne være, hvad bilens værdi er blevet forøget med som følge af reparationen.

Hvis du ikke selv kan forhandle dig frem til en løsning, bør du rette henvendelse til FDMs juridiske rådgivning, hvis du er medlem af FDM, eller til en advokat. Du kan evt. i første omgang rette henvendelse til den lokale advokatvagt, som kan henvise dig til en advokat, som kan bistå dig.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus