Min farfar har brugt hele arven

I februar 2003 dør min far. I april 2003 dør min farmor. I august 2005 dør min farfar. Jeg har fået at vide, at jeg skal arve min farfar - nemlig den arv min far skulle have arvet.

Nu har min fars brødre været i skifteretten. De siger, at der ikke er noget tilbage, farfar havde brugt hele sin formue. Skifteretten har fået oplyst, at jeg er til.

Er der noget at gøre ved det hele. ?.

Er der en forældelsesfrist på at gøre opmærksom på sin arv. ?.

Svar

Din farfar må have siddet i uskiftet bo, efter at din farmor døde i 2003. Skifteretten har en opgørelse over størrelsen af det uskiftede bo på dette tidspunkt.

Din farfar har været i sin gode ret til at bruge hele det uskiftede bo på sig selv - f. eks. til rejser eller andre fornøjelser.

Har han derimod givet større gaver, som står i misforhold til boets formue, er der visse muligheder for omstødelse af disse gaver. Det kan du læse mere om på emne nr. 844.

Der gælder ikke en almindelig forældelsesfrist for arvinger. Hvis en arving er blevet forbigået, kan denne i indtil 10 år - i bobestyrerboer 5 år - efter dødsfaldet kræve sin arv fra den eller dem, der har fået arven udlagt med urette. Dette fremgår af lov om borteblevne § 25.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus