Kan vi sælge vort hus helt uden ansvar for mangler?

Vi ønsker sandsynligvis at sælge vores "liebhaver" hus. Det er fra 1912, renoveret på en lang række punkter indenfor de sidste 3 år, som fx. nyt tag, vinduer, isolering, vand og varmesystem og køkken - men vi ved også, at der er en gulvbjælke her og et gulvbræt der måske skulle skiftes.

Huset er pt fuldt forsikret uden forbehold.

Spørgsmålet er:

Kan vi sælge vores hus på samme vilkår, som hvis det var et dødsbo - det vil det sige, at vi som sælgere ikke hæfter - overhovedet - for evt. fejl og mangler.

Kræver det en "lang" slutseddel med oplistning af alt det vi ved der kunne betragtes som mangler - eller kan vi med en kort sætning i slutsedlen sikre os mod evt. senere krav ?

En eventuel køber kan hvis han vil, få udarbejdet en tilstandsrapport af en uvildig - for egen regning.

Vores udsigt er god nok og vi ønsker ikke at flytte for at få "udsigt" til en køber, der senere følte at prisen var for høj og så forsøger at få dækket diverse reparationer ind ved ulidelige retssager.

Hvad siger I ?

SVAR:

Man kan ikke ved salg i levende live sælge sin ejerbolig totalt uden ansvar. Dette fremgår af § 21 i lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom.

Man kan derimod godt fralægge sig ansvaret for nogle konkrete mangler, f. eks. ved taget.

Jeg vil råde jer til at gå frem efter den pågældende lov, dvs. at I som sælgere får udarbejdet en tilstandsrapport og et tilbud på en ejerskifteforsikring, hvor I tilbyder at betale halvdelen af præmien. Herefter er I næsten ansvarsfri. Det kan du læse mere om på emne nr. 776.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Vores udsigt