Er der afgift på gaver fra Australien?

Jeg har nu været bosat i Australien i 5 år og vil højst sandsynligt blive her. Jeg er stadig dansk statsborger (og stolt af det).

Hvis jeg nu gerne vil støtte min familie og overføre penge til mine forældre samt min søster lad os sige 200.000 kr. til hver, hvordan vil den danske skat blive involveret og på hvilken måde vil det være bedst at formidle samme.

SVAR:

Der skal betales dansk gaveafgift, hvis gavemodtageren har hjemsted i Danmark.

Hvis du vil give gaver til dine forældre, skal disse betale gaveafgift med 15% af den del af gaven, der overstiger 59.800 kr. Hvis du f. eks. vil give dem 100.000 kr. hver i 2014, skal de hver betale gaveafgift med 15% af 40.200 kr. eller 6.030 kr. Det vil nok være klogere at nøjes med at give dem en gave på 59.800 kr. hver i 2014. Det resterende beløb kan de låne som et rentefrit familielån. Formularer hertil kan bestilles på denne linie. Du kan læse herom på emne nr. 261. Lånet kan så eventuelt eftergives med 59.800 kr. årligt i de følgende år. Beløbet 59.800 kr. pristalsreguleres hvert år.

Din søster skal betale almindelig indkomstskat af gaven, dvs. op til ca. 51,5% i skat!!!. Også her vil det være bedre, om du yder hende et rentefrit eller lavtforrentet familielån