Kan jeg gøre brug af fortrydelsesret til bærbar computer købt på nettet, når jeg har taget computeren i brug?

Jeg har lige anskaffet mig en bærbar computer via online køb.

Jeg tændte for computeren, men erfarede hurtigt, at jeg ikke er tilfreds med skærmbilledet. Der er ingen teknisk fejl. Det er bare, efter min mening, en direkte dårlig skærm.

Jeg læste derefter om fortrydelsesretten i forhandleres salgsbetingelser. Der står: Forbrugere kan fortryde deres ordre i op til 14 dage. Forbrugerens fortrydelsesret gælder ikke for software og Services, hvis forbruger tager disse i brug, eller for produkter, hvis forbrugeren har gjort disse uegnede til salg.

Men jeg kunne jo ikke erfare min utilfredshed med skærmen uden at tænde for den.

Har forhandleren ret til ikke at acceptere en returnering?

Svar:

Som forbruger har du ret til at afprøve din pc, inden du beslutter, om du vil benytte din fortrydelsesret.

Forhandleren kan ikke nægte at tage pc'en retur, blot fordi du har tændt for den.

Du kan læse mere om din fortrydelsesret på denne linjes emnedel - se emne nr. 632