Er min gæld fra 2003 forældet?

Et firma påstår, at jeg har gammel gæld, og at jeg i 2003 er dømt til at betale denne gæld, og at jeg i 2004 skulle have afgivet insolvenserklæring i  fogedretten. Jeg erindrer intet derom, men det er jo længe siden, så lad os antage, at disse oplysninger er korrekte. Mine spørgsmål er så:

Jeg har ikke hørt fra firmaet siden (ikke været i fogedret, intet), men har nu modtaget en indkaldelse til fogedretten i ovennævnte anledning.

1. Kan et firma få fogedrettens medhold, efter at have været passive siden 2004?

2. Jeg har så vidt jeg ved kun pligt til at gemme kvitteringer m.v. i 5 år -  hvad nu hvis jeg ikke bare har glemt sagen, men også at jeg rent faktisk HAR betalt en gang tidligere?

SVAR:

ad 1. Nej. Din gæld er forældet på 10 år efter fogedsagen i 2004

ad 2. Så skal du alligevel betale en gang til, hvis firmaet benægter, at du har betalt. Du har nemlig bevisbyrden for, at betalingen er sket, og du bør derfor altid gemme kvitteringerne, indtil forældelse er indtrådt, dvs efter 10 år.

Du kan læse mere om forældelse på emne nr. 647.