Kan jeg fortryde mit køb af tøj på udsalg?

Jeg har i dag været i en tøjforretning, hvor jeg købte lidt udsalgstøj med hjem for at prøve det - det skal siges at jeg havde to små børn med, så jeg valgte ikke at prøve tøjet i forretningen, men betalte, fik bonnen, og tog hjem.

To timer efter vendte jeg tilbage for at få penge tilbage for tøjet, da jeg ikke ville købe det alligevel, men fik at vide at dette ikke kunne lade sig gøre, da de skiltede med at de ikke gav folk penge tilbage. Jeg havde imidlertid ikke set dette skilt. Men har de virkelig ret til dette?

Har man ikke altid lov til at få penge tilbage ved fremvisning af bon?

SVAR:

   Nej, det har man ikke efter dansk lovgivning, for her er udgangspunktet, at købt er købt, når du handler i en forretning.

   Køber du fx en minkjakke for 14.000 kr., og ser fem minutter senere den samme jakke i en anden forretning til 9.000 kr., så er det desværre bare ærgerligt - for dig! Du har nemlig ingen bytte- eller fortrydelsesret, medmindre forretningen selv har valgt at indføre sådanne ordninger.

   Mange stormagasiner har indført diverse ordninger med fortrydelses- og/eller bytteret, men har den omtalte tøjforretning ikke gjort det, så forbliver du ejer af det købte tøj.

Du kan læse mere om fortrydelsesret på emne nr. 632.