Kan mit pengeinstitut modregne, hvis jeg hæver min kapitalpension i utide?

Jeg har en gæld på ca. 300.000 kr. til et pengeinstitut, som jeg ikke betaler af på.

Jeg har erklæret mig insolvent i fogedretten.

Nu ønsker jeg at hæve den kapitalpension jeg har i samme pengeinstitut, - før tid. Det drejer sig om ca. 30.000 kr. før afgiften på 60%

Kan pengeinstituttet kræve, at jeg bruger disse penge til at betale af på min gæld, eller måske ligefrem beholde pengene.

SVAR:

Pengeinstituttet kan modregne dit nettoindestående på ca. 12.000 kr.  i din gæld til pengeinstituttet, når du ophæver kontoen i utide.

Det vil derfor være klogt, om du starter med at flytte indeståendet til et andet pengeinstitut. Dette kan dit pengeinstitut ikke modsætte sig. Du kan så senere hæve kontoen i utide.

Du kan læse mere om pengeinstitutters adgang til at modregne på emne nr. 652.