Skal jeg betale skat eller afgift af arveforskud på 50.000 kr.?

Min mor sidder i uskiftet bo efter min afdøde far, og nu vil hun give min søster og jeg et arveforskud hver på kr. 50.000,00. Men hun vil have, at vi underskriver en af hende formuleret tekst på, at vi har modtaget dette beløb efter boet fra vores far.

Min mor oplyser, at min underskrift ingen juridisk betydning har, men at det ene og alene har betydning for os 3 imellem, hvis hun f.eks. gifter sig. Dette kan jeg umiddelbart ikke se, og derfor er mine spørgsmål:

- Skal jeg betale arveafgift nu eller på et senere tidspunkt?

- Skal jeg betale skat af beløbet?

- Skal jeg være opmærksom på andre ting juridisk set?

SVAR:

Du skal ikke betale skat, arveafgift eller gaveafgift af beløbet, da det er under 71.500 kr. (2023)

Det er faktisk arvelovens hovedregel, jf. arvelovens § 44, stk. 1, at forskud på arv fra en person, der sidder i uskiftet bo, betragtes som forskud på arven efter førstafdøde. Dette indebærer, at arveforskuddet skal afkortes i arven efter din far, hvis din mor skifter boet i levende live.

Du kan læse mere om arveforskud på emne nr. 865: Sådan giver du arveforskud.

Din mor kan eventuelt bestemme, at arveforskuddene skal tilhøre jer som kombinationssæreje eller fuldstændigt særeje. Dette har vi indbygget som en valgmulighed i vor formular til arveforskudskontrakter, som du kan læse mere om på emne nr. 264.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Advokaterne
Sankt Knuds Torv  P/S

Ryesgade 31
8100 Århus C
Tlf.: 86 13 06 00