Kan min kone råde frit over arven efter svigermor?

Når min svigermor dør, vil min kone arve hende, da der ikke er andre livsarvinger og ikke er lavet nogen form for testamente eller lignende.

Min kone og jeg er gift og har fælleseje, fælles bankbog o.s.v.,- d.v.s. ingen specielle "dikkedarer".

Vil jeg automatisk have krav på 50% af arven, - (indflydelse på, hvad de skal bruges til eller ikke bruges) eller kan min kone sige "haps", og selv bruge alle pengene efter eget ønske?

Forudsætningen er selvfølgelig, at min svigermor ikke laver særeje til min kone.

Svar:

Arven bliver din hustrus bodel inden for fællesejet. Det er derfor hende, der bestemmer, hvad pengene skal bruges til.

Du har dog krav på, at at hun råder forsvarligt over arven. Hvis din hustru misbruger sin rådighed eller på anden uforsvarlig måde væsentligt forringer sin bodel, vil du eventuelt kunne rejse et vederlagskrav på et senere skifte af fællesboet. Det kan du læse mere om på emne nr. 578.

I tilfælde af separation, skilsmisse eller død skal arven indgå i bodelingen på linie med jeres øvrige ejendele.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg.