Har min bankrådgiver ret i, at en ægtepagt om deling af mine kapital- og ratepensioner vil udløse en omgående skat på 60%?

Jeg har en kapitalpension og ratepension, som jeg gerne vil dele med min kone, så hun i tilfælde af separation eller skilsmisse får halvdelen af pensionerne.

Som jeg læser jeres oplysninger om emnet, skal vi oprette en ægtepagt.

Min bankrådgiver siger, at det kan ikke lade sig gøre, da det vil udløse et omgående skattekrav af 60%.

Kan det være rigtigt, at jeg ikke kan sikre min kone.

SVAR:

Din bankrådgiver har ikke et ret stort kendskab til de nye regler om deling af pensioner.

I kan godt oprette ægtepagt om, at dine kapital- og ratepensioner skal ligedeles i tilfælde af separation eller skilsmisse, og en sådan ægtepagt udløser naturligvis ikke 60%-beskatning nu.

Vi har en formular til en sådan ægtepagt - se formular nr. 250K.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus