Arver jeg noget af min hustrus særeje?

Min hustru har særeje på arv og gaver fra sine forældre ifølge ægtepagt oprettet ved indgåelse af ægteskab i 1988. Vi har 2 børn, som begge har stiftet familie.

Hvad er konsekvensen ved hendes evt.dødsfald.

Vil min hustrus særeje gå ubeskåret til børnene?

Eller vil jeg være berettiget til at arve noget af det og i givet fald hvor meget?

Svar:

Da særejet er etableret ved ægtepagt før d. 01.10.1990, er der tale om fuldstændigt særeje, dvs. særeje, der både gælder ved separation, skilsmisse og død.

Hvis din hustru dør først, arver du 1/2 af hendes fuldstændige særeje og jeres børn 1/2.

Du kan ikke sidde i uskiftet bo med det fuldstændige særeje, og I burde derfor overveje at ændre særejet til skilsmissesæreje, der bliver fuldstændigt særeje for din hustru, hvis hun bliver længstlevende. Det kan du læse mere om på emne nr. 535.