Kan jeg kræve at få andel i min samlevers pensionsopsparing under samlivet?

Jeg har levet papirløst sammen med en pige, som har sparet op til sin pension i de 5 - 6 år, jeg har boet sammen med hende.

Vi er nu gået fra hinanden - kan jeg gøre krav på noget af det, som hun har sparet op ? og hvordan ?

Svar:

Hvis du kan dokumentere, at du via jeres fælles økonomi har gjort det muligt for kvinden at spare beløbet op, kan det ikke udelukkes, at du kan rejse et såkaldt kompensationskrav, men der er ikke et eneste fortilfælde i den trykte retspraksis.

Her findes der kun sager, hvor der ydes kompensationskrav, når den ene part har bidraget til, at den anden part har fået en stor friværdi i et hus.

Sagen skal gennemføres via en civil retssag, hvis I ikke kan finde en løsning forligsmæssigt.

Du kan læse mere om kompensationskrav på emne nr. 472.