Kan jeg indsætte min samlever som begunstiget på min kapitalpension?

I forbindelse med mit arbejde har jeg en arbejdsgivertegnet kapitalpension.

Min "viv" og jeg er samboende på 4. år, og vi har et barn og endnu et på vej.

1 : Hvis jeg indsætter samboende som begunstiget, vil kapitalpensionen så ikke længere være skattebegunstiget ?.

2 : Jeg vil gerne, at min "viv" kan sidde i det der svarer til uskiftet bo. Kan det godt passe, at det ikke er muligt så længe vi ikke er gift ? og der dermed endnu et sted er stor forskel på at være gift, og være samboende.

Jyllinge

SVAR:

Med virkning fra d. 01.07.1999 kan du godt indsætte din samlever som begunstiget, da I har boet sammen i mere end 2 år.

Hvis du efter d. 01.01.2008 indsætter dine "nærmeste pårørende" som begunstiget, vil din samlever blive begunstiget.

Det kan du læse mere om på emne nr. 453.

Det er ikke muligt at sidde i uskiftet bo, når I ikke er lovformeligt gift.