Hvor længe skal jeg vente på, at statsforvaltningen behandler min ansøgning om samvær?

Jeg står med det problem, at min gamle kæreste og jeg er gået fra hinanden, og til at starte med kunne vi godt finde ud af, at jeg kunne være sammen med vores datter.

Nu er vi uheldigvis for vores datter gået hen og blevet uvenner, og hun nægter nu at lade mig se vores datter.

Jeg har snakket med statsforvaltningen, og er i gang med at søge om at få fastsat samvær, men jeg har det problem, at jeg ikke har set min datter i et godt stykke tid nu, og det eneste statsforvaltningen siger de kan råde mig til er at prøve at snakke med min gamle kæreste, for at få lov at se min datter.

Kan det være rigtigt, at i mens hele denne sag kører, kan hun nægte mig at se vores datter, eller er der noget jeg kan gøre for at få lov til at se hende. De sagde i statsforvaltningen at der kunne gå lang tid med at få fastsat samvær, og jeg kan ikke selv aftale noget med hende, da hun ikke vil snakke med mig.

Jeg håber I har nogle gode råd.

SVAR:

Du kan anmode statsforvaltningen om at fastsætte midlertidigt samvær. Dette følger direkte af § 29 i forældreansvarsloven, og det lyder meget mærkeligt, at statsforvaltningen ikke har oplyst dig om denne mulighed.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus