Kan vore børn blive konfirmeret, hvis vi melder os af folkekirken?

Jeg har med stor interesse læst mig til megen god information på jeres sider - herunder blev jeg fanget af artiklen: Ud af Folkekirken?.

Artiklen efterlader mig dog med et spørgsmål:

Hvis vi (mand og kone) melder os ud af folkekirken - har vores børn (pt. 1 og 4 år - og som begge er kirkeligt døbt) da ret til at modtage konfirmation herunder konfirmationsforberedelse?

I mine øjne ville det være naturligt at mine børn selv skulle have lov at vælge omkring deres religiøse liv, uafhængigt af at jeg har fundet det rimeligt at melde mig ud af folkekirken.

Med venlig hilsen og tak for en meget inspirerende service

SVAR:

Ja, det har begge børn. Jeres børn forbliver medlemmer af folkekirken, og de har ret til at modtage konfirmationsforberedelse m.v., selv om du og din kone vælger at melde jer ud - og måske sparer op til konfirmationsfesterne ved at slippe for kirkeskat!

At jeres børn er medlemmer af folkekirken fremgår af lov om af medlemskab af folkekirken m.v. - helt nøjagtigt i § 1:

"Personer, der døbes i folkekirken, bliver ved dåben medlem af folkekirken",

En såkaldt anordning om konfirmation bestemmer følgende:

"Adgang til at blive konfirmeret har enhver, der er døbt med den kristne dåb...".

I kan roligt melde jer ud, mens jeres børn forbliver i folkekirken. Børnene kan så selv tage stilling, når de bliver juridisk voksne, dvs. fylder 18 år.