Må min fællestillidsmand udlevere mit navn og adresse til et forsikringsselskab?

Jeg arbejder på en større virksomhed, og har netop fået oplyst, at min fællestillidsmand har lavet en gruppeaftale med et forsikringsselskab, som jeg ikke benytter, og ikke har lyst til at benytte.

Må min fællestillidsmand udlevere mit navn og adresse til dette forsikringsselskab, som så kontaker mig pr. brev eller telefon?

Er det lovligt ?

SVAR.

Din tillidsmand er - efter min vurdering - berettiget til at tilbyde sine medlemmer et godt forsikringstilbud, og derfor kan han udlevere dit navn og din adresse.

Det pågældende forsikringsselskab har ret til at kontakte dig, for salg af forsikringer er netop undtaget fra forbudet mod at henvende sig til forbrugere på deres private adresser, se eventuelt § 2 stk. 2, litra 4 i lov om visse forbrugeraftaler under denne linjes lovsamling.