Skal jeg betale 670,20 kr. for afbestilt CD?

Jeg har reddet mig et problem, som jeg efterhånden er træt af at tænke på.

Det startede for et par år siden da jeg meldte mig ind i smc (scandinavian music club), alle kender dem vist, de reklamerer især i kuponnyhederne.

Man får et medlemsblad hver måned og hvis man ikke melder fra så modtager man månedens cd, hvilket for mig var et stort irritationsmoment, da jeg nogle gange havde glemt dette og modtaget en cd, som jeg ikke gad høre.

Så en dag kunne man i deres blad læse, at de havde startet en service så man telefonisk kunne melde fra, man skulle blot ringe og indtaste sit medlemsnr.

Denne service benyttede jeg mig straks af, og det fungerede ganske godt, der var nogle smuttere, hvor jeg alligevel fik tilsendt månedens cd, selv om jeg havde afbestilt den. Det bar jeg over med i starten, da det jo var et nyt system, og man derfor kunne forvente en indkørings periode.

Men efterhånden blev det lidt for oft,e at jeg modtog disse måneds pakker, selv om jeg havde afbestilt dem. Jeg kontaktede derfor smc, og gjorde dem opmærksom på problemet, som de lovede at løse. Dette skete ikke og jeg var efterhånden godt træt af at skulle på posthuset for at returnere pakker, som jeg ikke havde bestilt.

Jeg blev ved med at modtage pakker, som jeg returnerede, til sidst ringede jeg til dem og fortalte, at jeg ikke mere ville returnere deres pakker, som jeg ikke havde bestilt, så hvis jeg modtog flere måtte de selv hente dem.

Og hvad skete der så? Ja jeg modtog selvfølelig endnu en pakke. Nu skulle det slutte, så jeg lagde den på en hylde, og glemte alt om den.

Så en dag efter ca 1½ måned modtog jeg en rykker på beløbet på cd'en og et gebyr på 100 kr.

Så var det, at jeg meldte mig ud, og selv om det var mod mine principper, så returnerede jeg den cd, som havde ligget på hylden et par måneder. Jeg regnede så med, at dette cirkus var overstået, men det var faktisk først lige begyndt, for efter ca 3-4 dage så lå den cd, som jeg havde returneret hjemme foran døren igen.

Nu blev jeg rigtig sur, jeg returnerede den og ringede der ind og fortalte, at hvis jeg modtog den igen, så ville jeg beholde den. Jeg fik at vide, at jeg ikke kunne returnere den, fordi den var så gammel. Jjeg forklarede, at jeg overhovede ikke havde bestilt den, men det var de ligeglade med.

Ja så gik der 3-4 dage igen, så lå den der igen, og så var det slut hvis de ville have deres pakke, så kunne de selv hente den.

Efter ca ½ år modtog jeg et brev fra et inkassofirma ved navn Intrum Justitia, og de ville gerne have nogle penge fre en cd + en masse gebyrer. Jeg skrev et brev til dem og forklarede, hvad jeg har forklaret her, og det virkede åbenbart for jeg høret ikke mere til dem, før igår, hvor jeg modtog endnu en rykker, med følgende beløb på Hovedstol 340 kr, rente 130,20 kr, omk 200 kr, totalt 670,20 kr.

I brevet står der, at hvis jeg ikke straks betaler beløbet så vil sagen overgå til en advokat, hvilket naturligvis vil påføre dem/mig yderligere omkostninger.

Så er det jeg gerne vlíl have et råd om, hvordan jeg skal tackle dette mareridt.

SVAR:

Selv om det sikkert lyder ganske uretfærdigt i dine øren, så har du bevismæssigt dummet dig ved kun telefonisk at henvende dig til firmaet. I stedet skulle du have sendt et anbefalet brev med dine synspunkter, for dermed ville du kunne bevise den omtalte sammenhæng.

Du må kunne nægte at betale det afkræve rentebeløb, da dette efter al sandsynlighed ikke er beregnet i overenstemmelse med renteloven. Det kan du læse mere om på emne nr. 648 : Er strafrenterne lovlige? Du kan også bede firmaet redegøre for, med hvilken hjemmel og med hvilken rentesats renten er beregnet. I fjernsynsudsendelsen Rapporten d. 30.09.1997 indrømmede en repræsentant for det pågældende incasso-bureau, at man opkrævede ulovlige renter af skyldnerne ud fra devisen " går den så går den".

Det er næppe heller lovligt, at du bliver opkrævet et incassogebyr på 200 kr. Du kan eventuelt prøve at tage en snak herom med Forbrugerklagenævnet.

Du kan i øvrigt læse mere om Forbrugerklagenævnet under denne linjes emner. Helt nøjagtigt på emne nr.171 under "Aktuelle emner".