Har svigersøn arveret?

Min bedstemors eneste barn (min mor) er død og min far har mødt en anden, hvilket nu gør at min bedstemor ikke ønsker, at min far skal arve. Min bedstemor ønsker i den forbindelse, at min far skal give afkald på arv. Er det nødvendigt eller er min far slet ikke arveberettiget?

Svar:

Din far arver ikke sin svigermor.

Når din mor er død, går arven efter din bedstemor videre til din mors livsarvinger. Det er ikke nødvendigt, at din bedstemor opretter testamente herom, og din far behøver heller ikke give arveafkald.