Har hanhundens ejer et krav på at få en hvalp?

Hej !
Jeg har et spørgsmål som jeg mangler svar på og I måske kan hjælpe mig med.

Min tæve fik i juli 8 små dejlige hundehvalpe.
Desværre var det bare ikke meningen at hun skulle have hvalpe, men hun havde været på afveje imens hun var i løbetid og vi mener derfor, at det er naboens hund, der er far til dem, (de har stået og set på og taget billeder af dem i stedet for at stoppe dem).

Vores naboer har siden været meget nysgerrige efter at komme herind og det har de også fået lov til, men nu er de begyndt at snakke om at de har ret til en af hvalpene, fordi deres hund er far til dem.

Jeg har ikke lyst til at give dem nogen hund, da parringen jo ikke var aftalt og findes der overhovedet en lov, der siger, at de har krav på en af hvalpene??

Svar:

Kære spørger.

Ejeren af hanhunden har ikke en jordisk mulighed - rent juridisk - for at gøre krav på en af hvalpene, når der er tale om, at deres hanhund har ladet sig lokke med på afveje af en hunhund i løbetiden.

Hvis du havde udfoldet behørige anstrengelser - som det hedder i det juridiske sprog - på at holde din hunhund væk fra alle hanhunde, fx bag et solidt trådhegn, mens den var i løbetiden, så kunne du til gengæld få erstatning, hvis hanhunden var brudt ind til den og havde bedækket den.

Du kan roligt afvise naboernes krav!