Kan min samlever hindre mig i at sælge mit hus?

Min kæreste og jeg har fysisk boet sammen i 8 år i et hus, som står i mit navn alene. Jeg hæfter således for et lån i huset, samt ejendomsskatter og ejendomsværdiskat og renovation m.v..
Alle terminer, udgifter til varme og el er gennem årene betalt af min kæreste og fra min kærestes bankkonto. Jeg betaler kost, SFO, og tøj m.v. og har intet sparet op gennem årene.
På det sidste har min kæreste pointeret, at jeg ikke vil kunne sælge huset, hvis jeg vil ud af forholdet til ham. Det ville han kunne sætte en stopper for.
Lige nu er jeg ikke på vej væk, men jeg forstår ikke hans udtalelse.
Kan I hjælpe mig med at forstå, om jeg er bundet eller fri i forhold til at sælge huset ud fra ovennævnte beskrivelse?

Svar:

Din kæreste er ikke blevet medejer af huset, blot fordi han har betalt terminsydelserne og el og varme

Du kan frit sælge huset, hvis du ønsker dette

Din kæreste kan muligvis få medhold i et kompensationskrav, hvis du er blevet beriget via hans bidrag, f. eks. ved hans betaling af afdrag på dine lån.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Advokaterne
Sankt Knuds Torv P/S

Ryesgade 31,
Postboks 5009
8100 Århus C
Tlf.: 8613 0600