Hvor gammel skal man være for at købe eller nyde alkohol?

Jeg har følgende spørgsmål:

1)  hvor gammel skal man være for at nyde alkohol
2)  hvor gammel skal man være for at købe alkohol
3)  hvor gammel skal man være for at få udskænket alkohol

SVAR:

Lad mig svare i samme enkle rækkefølge, idet svarene bliver fra 0, 15 og 18 år:

1) Der findes ingen aldersgrænse hvad angår privat indtagelse - eller nydelse om du vil - af alkohol. Det bestemmer forældrene.

2) Forretninger må ikke sælge alkohol til unge under 16 år. Dette forbud gælder alle alkoholholdige drikkevarer, herunder lyse øl.

3) Restauranter, barer m.v. må ikke udskænke alkohol for unge under 18 år.  Dette forbud gælder kun drikkevarer med en alkoholprocent på over 2,5%, for øl dog over 2,8%. De unge må således gerne få udskænket en lys øl, som der en alkoholprocent på max. 2,8%.