Skal en gudfader være medlem af folkekirken?

Kan man blive gudfader, hvis man ikke er medlem af folkekirken?

SVAR.

Det følger af en forordning fra 1828, at faddere skal bekende sig til den kristne tro, og heraf følger, at faddere selv skal være døbte. Det kræves derimod ikke, at de skal være medlemmer af folkekirken.

Der er ingen juridiske retsvirkninger overhovedet forbundet med at være gudmor eller gudfar. Her er udelukkende tale om en religiøs skik.