Skal min kone betale 3.000 kr. for at få mit efternavn?

Vi er et skotsk/dansk ægtepar, der har fået problemer med de lokale myndigheder angående et fælles efternavn.

Vi tog i maj 1997 til Skotland for at blive gift. Giftemålet blev indgået af de skotske vielsesmyndigheder. Alle formaliteter er blevet accepteret af både skotske og danske myndigheder.

Det eneste problem der opstod, var da min kone forsøgt at ændre sit navn, således at hun fik mit efternavn. De skotske myndigheder accepterede ændringen uden videre, og hun har fået ændret sit britiske pas og kørekort. Men de danske myndigheder påstår, at hun skal betale et gebyr på 3000 dkr. for at få ændret sit navn.

Gebyret skulle betales, fordi vi ikke var blevet gift i Danmark.

Kan dette være rigtigt ?

Vi håber at i kan hjælpe os med dette problem, enten ved at bekræfte eller afkræfte gebyrkravet.

SVAR:

Hvis din kone ved ægteskabets indgåelse havde domicil, dvs. bopæl, i Danmark, kan hun kun få dit efternavn ved navnebevis mod et gebyr på 3.000 kr. Dette følger af navnelovens § 4, stk. 1, der lyder således:

Ønsker ægtefæller samme efternavn, kan den ene ægtefælle ved anmeldelse til vielsesmyndigheden med den anden ægtefælles samtykke antage dennes efternavn, medmindre det er erhvervet på grundlag af ægteskab.

Da der ikke er nogen dansk vielsesmyndighed, som kan modtage anmeldelsen, gælder bestemmelsen ikke. Det koster jer med andre ord en statsafgift på 3.000 kr. at I undlod at gifte jer i Danmark.

Hvis din kone omvendt havde domicil i Skotland, kan hun ved flytning til Danmark få registreret sit giftenavn uden gebyr, såfremt det dokumenteres, at hun har opnået sit giftenavn i udlandet.

Reglerne herom står i en skrivelse af 22.12.1992 fra Civilretsdirektoratet.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

PS: Med virkning fra d. 01.07.1999 er reglerne nu blevet ændret, således at der ikke skal betales et gebyr på 3.000 kr. i den beskrevne situation.