Mister min mor på 80 sit kørekort ved kørsel med en promille på 1,36?

Min mor er en frisk ældre kvinde på 80, med stor livskraft og selvstændighed.
Hun har aldrig været på kant med loven før nu.
Hun er udmærket klar over sin forseelse alvorlighed, og er indforstået med en hård straf.
Hun er blevet sigtet ifølge færdselslovens "§ 117, § 53, stk 1".
1. Bøde (7500,-)
2. Betinget frakendelse af førerretten i 3 år.
3. Sagsomkostninger
Her kommer så mine spørgsmål:
- Kan medicin have indflydelse på promillens mængde (1,36)?
- Hvilken konsekvens får en "betinget dom" for hendes førerbevis?

Svar:

Med en promille på 1,36 får din mor en ubetinget frakendelse af førerretten i 3 år. (D.v.s. hun må ikke køre bil i 3 år)

Når promillen er over 1,20 sker frakendelsen altid ubetinget !

Medicin forhøjer ikke promillen, men mange faktorer, herunder medicinindtagelse, kan dog medføre, at forbrændingen sker langsommere end normalt .

Selvom din mor står til en ubetinget frakendelse i 3 år – så kan jeg oplyse at en betinget frakendelse medfører at hun skal op til en orienterende køreprøve.

En yderligere konsekvens er, at hvis din mor indenfor prøvetiden på 3 år begår en fejl der normalt giver en betinget frakendelse – så får hun en ubetinget frakendelse på minimum 6 måneder.

Det er uden betydning hvilken fejl der begås – f.eks. vil en 60 % hastighedsoverskridelse medføre en ubetinget frakendelse, når den er begået i prøvetiden.

Med venlig hilsen

Henrik Feldt-Rasmussen, advokat (H)

Ryesgade 31,
8100 Århus C
Tlf. 86130600
E-mail: hfr@advokaterne-aarhus.dk