Har jeg ret til at få skærmbriller betalt af min arbejdsgiver?

Jeg startede for 7 måneder siden på et nyt arbejde, som er et kontorarbejde på fuldtid.

Har fået en del problemer med mine øjne, og i starten led jeg også meget af hovedpine. Har søgt om skærmbriller. Vi havde en som var ude for at checke, men han fandt ud af at jeg havde en synkroniserings problem på det ene øje, og at jeg ikke havde brug for mere end ca + 0.5 og sagde at jeg skulle tage til synscentret,  som er selvbetalende og få trænet øjet, og at det var aldersbetegnet - jeg er i dag 48 år. Men har ikke nogen læsebriller, da jeg ikke har et problem med at læse, eller at det trætter mine øjne..

Kan det være rimeligt at jeg selv skal betale, da det kun er til skærmen at jeg har brug for dem...?

Optikeren har også sagt at jeg har krav på skærmbrillerne, har også været hos en øjenlæge som sagde det samme...

Men har nu lavet en nu tid igen for at jeg kan få det skriftligt.....

Skal jeg glemme alt om at få det betalt.... eller hvad gør jeg her..?

SVAR:

Du har efter min opfattelse ret til såvel betalt undersøgelse som skærmbriller, hvis øjenlægen skønner det nødvendigt.

Reglerne herom findes i skærmbekendtgørelsen, og du kan se denne bl.a. på Arbejdstilsynets hjemmeside, jf. http://www.at.dk/sw4758.asp

Med venlig hilsen

Peter Ruhr

Havnevej 19,

4300 Holbæk