Skal mine stjålne alufælge dækkes af min kaskoforsikring eller min indboforsikring?

Vi har netop haft indbrud i vores aflåste garage. Tyvene havde bl.a. taget de helt nye og ret dyre alufælge til bilen ( de var netop købt få dage inden, og de var ikke engang pakket ud endnu).

Nu er det naturligvis meldt til forsikringsselskabet. De siger imidlertid, at det er bilens kaskoforsikring, der skal dække alufælgene, og at der derfor er en selvrisiko på 4.000 kr - kan det virkelig passe at det ikke er den alm. indboforsikring, som jo ikke har selvrisiko ved indbrud, der skal dække dette?

SVAR:

Da fælgene ikke er monteret på bilen og vel ikke engang er monteret med dæk, vil jeg mene de er omfattet af indboforsikringen.

Du må dog nærlæse dine betingelser, idet der godt kan være forskel på, om fælgene kan henføres til tilbehør til bilen.

Der er normalt en dækningsbegrænsning på 5 % af forsikringssummen for genstande, der befinder sig i garager, udhuse m.v. Dette burde ikke være noget problem.

Med venlig hilsen

Thomas Damsholt, advokat