Hvem er erstatningsansvarlig for skader på mit barns ting i børnehaven?

Vi har heldigvis endnu ikke oplevet, at vores datters ting er blevet ødelagt, men i vores vennekreds er der to eksempler:

1. Børn river en piges jakke i stykker.

Hun har taget den af, mens de var på legepladsen, og to andre børn har taget den og flået i den samt brugt grene/sten til at flænse den. Den kan ikke repareres og forældrene må købe en ny jakke.

2. Der er en ugentlig cykeldag i børnehaven, og 2-3 børn flænser sadlen, både det øverste lag og fyldet, med en skarp sten. Man kan ikke få reservedele til cyklen og forældrene må derfor købe en helt ny.

Børnehaven mener i begge tilfælde, at alt hvad barnet medbringer i børnehaven er på eget ansvar. Men jeg mener, at børnene (eller deres forældre) må være ansvarlige. Det er jo ikke uheld, og der er tale om børn i 4-5 års alderen.

Vi har brugt en del penge på flyverdragt, jakke, regntøj mv. til vores datter, og ville have svært ved at finde penge til nyt, hvis det skulle blive ødelagt.

Svar:

Børn i alderen ned til fire år kan være selvstændige erstatningsansvarlige. Derfor bliver udgangspunktet, at det er de omtalte børn, der skal betale erstatning i de to omtalte situationer.

Hvis børnene efter en konkret vurdering ikke kan anses for erstatningsansvarlige i de to omtalte situationer, kan børnehaven være erstatningsansvarlig, såfremt den har svigtet sin tilsynspligt. Jo mindre børn, det drejer sig om, des større antages tilsynspligten at være.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

JuraEksperten.dk