Kan jeg få særligt børnetilskud, hvis jeg som enlig får et barn ved kunstig befrugtning?

Mit spørgsmål går på reglerne for de forskellige børnetilskud. Jeg er enlig og har planer om at blive kunstig befrugtet - jeg bliver altså enlig forælder.

Så vidt jeg har kunnet finde ud af har man som enlig forælder ret til almindelig børnefamilieydelse samt ordinært børnetilskud og ekstra børnetilskud - det gælder vel også hvis man selv vælger at være enlig forælder som jeg jo gør?

Derudover har jeg læst om det, der hedder særligt børnetilskud  - men jeg kan ikke finde ud af, om jeg ville kunne modtage dette. Der står i loven, at man kan modtage det, hvis "faderskabet til barnet ikke er fastslået"... Vil det sige at man kan modtage det, hvis man bliver kunstigt befrugtet som enlig?

Jeg kan forstå, at man som eneadoptant IKKE kan få tilskuddet, men jeg har ikke kunnet finde noget information om reglerne ved kunstig befrugtning.

Jeg håber meget at I kan give mig et svar og evt. en henvisning til en gældende regel/lov som jeg kan henvise til, når jeg henvender mig på kommunen.

Svar:

Du har læst rigtigt hvad angår børnefamilieydelse samt ordinært og ekstra børnetilskud.

Hvor du indtil 1. januar 2009 tillige var berettiget til det særlige børnetilskud, såfremt barnet var et resultat af kunstig befrugtning, findes denne mulighed ikke længere. Ligeledes kan der ikke længere ydes særligt børnetilskud til en person, som adopterer et barn.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

www.JuraEksperten.dk