Kan min ex-mands nye hustru få mit efternavn?

Er det muligt ad denne vej at få råd og vejledning vedr. et spørgsmål.

Det drejer sig om, at jeg ved et tidligere ægteskab gav mit pigenavn til min mand ved indgåelse af ægteskabet. Da vi så senere blev skilt, beholdt han navnet, og har nu senere giftet sig igen, og dermed givet navnet videre.

Det støder mig og min familie. Kan I venligst råde mig i denne sag?

SVAR:

Du kan ikke hindre, at din tidligere ægtefælle beholder dit efternavn efter skilsmissen.

Hans nye hustru kan også få dette efternavn. Det følger af navnelovens § 5, stk. 1, som lyder således:

§ 5. Ønsker ægtefæller samme efternavn, kan den ene ægtefælle med den anden ægtefælles samtykke tage dennes efternavn, medmindre navnet er taget i medfør af § 7, stk. 1, nr. 1 eller 2. (et patronymnavn)

Du kan læse mere om problematikken på vort emne nr. 913.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus