Har jeg ret til sygedagpenge, når jeg som studerende har et deltidsjob på 15 timer om ugen?

Jeg er en studerende på 24 år, som har et fritids job, ca 15 timer om ugen.

Mit spørgsmål lyder på, om jeg er berettiget til sygedagpenge under sygdom fra mit fritids job?

Jeg har været ansat i en boligforretning godt et år.

Svar:

Ja, du er berettiget til enten løn under sygdom eller sygedagpenge, når du arbejder mindst 10 timer om ugen.

Arbejdsgiveren skal betale løn eller sygedagpenge de første 14 dage af en sygdomsperiode. Derefter betaler kommunen sygedagpenge til dig eller refusion til din arbejdsgiver, hvis du fortsat får løn under sygdom.

Med venlig hilsen

Frank Viberg-Holde