Skal alle 12 nævninge være enige, for at tiltalte kan blive kendt skyldig?

Vi er en gruppe kolleger, der har diskuteret, om der altid er 12 nævninge, og om disse skal være enige, eller om det afgøres ved flertals beslutning.

Kan du hjælpe med et svar på det

Svar:

Den tiltalte kan kun blive kendt skyldig i tiltalen, hvis mindst 8 nævninge svarer ja hertil

Hvis mindst 2 af de 3 juridiske dommer finder, at sagens bevisligheder ikke har afgivet tilstrækkeligt grundlag for at fælde tiltalte for den forbrydelse, i hvilken nævningerne har erklæret ham skyldig, kan den ved kendelse beslutte, at en ny domsforhandling skal foregå.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus