Får jeg fuld løn, hvis jeg starter som selvstændig i fritstillingsperioden?

Jeg er opsagt og fritstillet fra mit nuværende job i 5 måneder. Firmaet vil modregne, såfremt jeg finder andet job, men mit spørgsmål går nu på, hvad der sker, hvis jeg i stedet for at finde andet job starter op som selvstændig.

Jeg regner ikke med at få overskud i firmaet de første par måneder, og derfor er der vel heller ikke noget de kan modregne efter?...eller er der andre regler jeg skal være opmærksom på, når der er tale om selvstændig virksomhed ?

SVAR:

Hvis du er fritstillet betingelsesløst, skal du have løn i de første 3 måneder, uden at din arbejdsgiver kan modregne.

Hvis du starter selvstændig virksomhed, kan din arbejdsgiver efter retspraksis modregne i de sidste 2 måneder af fritstillingsperioden, uanset at der ikke er nogen indtægt i starten.

Med venlig hilsen

Steen Marslew

Advodan, Holbæk