Skal jeg bo i min ejerlejlighed i 3 måneder eller 2 år, før fortjenesten er skattefri?

Hvorledes forholder det sig med salg af ejerlejlighed og beskatning af fortjenesten - er det rigtigt, at jeg som ejer skal have boet i lejligheden i 2 år for at jeg ikke skal betale skat ved salget?

Jeg købte (overtog) lejligheden den 15. juni 2004, men flyttede først ind sidst i august 2004 (meldte adresseændring til folkeregistret).

Nogen snakker om 3 måneder, når bare lejligheden er købt med henblik på, at jeg selv ville bo i den..

SVAR:

Der er ikke noget krav om, at du skal have boet i lejligheden i 2 år. Et sådan krav blev afskaffet  pr. 01.01.1990.

Der er heller ikke noget krav om, at du skal have boet i din ejerlejlighed i 3 måneder

Det kræves, at du reelt har boet i din ejerlejlighed som ejer.

Du må med andre ord ikke også have haft en anden bopæl, da skattevæsenet da kan få medhold i, at din beboelse kun var pro forma for at undgå beskatning.

Jo længere tid du har boet i ejerlejligheden, jo lettere bliver det at få medhold i, at din beboelse har været reel.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus