Hvad er straffen for at stikke en anden i armen med en kanyle?

Jeg har en ven (A), der sad på en bar og snakkede med nogle venner. En mand (B) henvendte sig til dem for at spørge om noget, og min ven svarede ham. Slet ikke på en provokerende måde, eller med provokerende kropssprog. Lidt senere, helt uden grund, hiver B en kanyle frem, og sætter den i armen på en helt intetanende A. A fik en stor forskrækkelse, og er nu bange for, at han kan have fået HIV, eller anden sygdom via kanylen.

A vil melde B til politiet, men hvad kan B egentlig blive dømt for?

Svar:

B kan alt efter hvad der har været risiko for at blive smittet med straffes for overtrædelse af straffelovens § 252 stk. 2. Der straffes for på hensynsløs måde forvolder fare for, at nogen smittes med en livstruende og uhelbredelig sygdom.

Straffen herfor er fængsel indtil 8 år.

At stikke en kanyle i armen på en person som du beskriver det er selv om der ikke var risiko for at blive smittet med en farlig sygdom altid en overtrædelse af straffelovens § 244 – vold, fængsel indtil 3 år.

Hvis B bliver straffet for overtrædelse af § 252, bliver han ikke samtidig straffet for overtrædelse af §244.

Med venlig hilsen

Henrik Feldt-Rasmussen, advokat (H)

Ryesgade 31,
8100 Århus C
Tlf. 86130600
E-mail: hfr@advokaterne-aarhus.dk