Kan jysk kommune nægte mig kontanthjælp, fordi jeg opholder mig på Sjælland for at søge job?

Jeg modtager kontanthjælp fra en kommune i Jylland, og jeg er så taget til Sjælland, dels for at søge jobs og dels for at komme til jobsamtaler. Dette har stået på i en periode på 14 dage til en måned.

Ka' den jyske kommune så tillade sig at nægte at udbetale mig kontanthjælp ??

SVAR:

Nej, det skulle det i princippet ikke kunne lade sig gøre, men i praksis bliver det et problem.

Kommune A vil sige at du ikke opholder dig i kommune A, hvorfor kommune A ikke føler sig forpligtet til at yde dig hjælp. Kommune B vil samtidig sige at du ikke har ophold i kommune B hvorfor denne heller ikke vil hjælpe.

Det afgørende er i den forbindelse ikke folkeregisteradressen, men i hvilken kommune man opholder sig i, da det er opholdskommunen der er forpligtet til at yde hjælp. Samtidig er det et anerkendt princip, at det ikke skal komme borgeren til skade at kommunerne ikke kan finde ud af hvem der skal yde hjælp.

En af kommunerne kan således give hjælp og derefter tage slagsmålet med den anden kommune bagefter. I praksis er det dog nok sådan at ingen af kommunerne vil yde hjælp.

Dér kan jeg kun anbefale at klage til det sociale nævn i det statsamt som du mener du hører til, altså i din opholdskommune. Nævnet kan godt behandle en klage meget hurtigt hvis du står uden forsørgelsesgrundlag og du kan klage telefonisk.

For at undgå problemet i fremtiden kan man jo spørge kommune A, om det er i orden man opholder sig i en anden kommune fordi man søger job.

Med venlig hilsen

Frank Viberg-Holde