Skal man beskattes ved salg af hundehvalpe?

Jeg vil spørge om man skal betale skat af følgende:

Hvis man sælger hundehvalpe?

Hvis man sælger sin brugte bil?

Hvis man sælger sit gamle tøj på loppemarked?

SVAR:

Som udgangspunkt er enhver økonomisk fordel skattepligtig, men undtaget herfra er fortjeneste ved salg af ejendele/formue, medmindre andet følger af lov eller salget sker i såkaldt næring, hobby (eller spekulation).

Sælger man sin brugte bil, er der tale om en formuedisposition, som ikke beskattes. Det samme gælder salg af sit gamle tøj.

Fortjeneste ved salg af hundehvalpe, der er avlet med henblik på videresalg, vil derimod blive beskattet, men til gengæld vil udgifterne kunne fratrækkes.

Med venlig hilsen

Kelvin Thelin, adv.fm.

Advodan, Holbæk