Kan jeg få støtte til køb af invalidebil?

Jeg har fået amputeret mit højre ben over knæet for 7 måneder siden. Jeg er blevet opfordret til søge om invalidebil, for det mener de jeg har snakket med at jeg kan få.

Jeg vil gerne høre, hvordan man får en ansøgningsskema til dette, og hvad er betingelse for det. Skal man betale noget tilbage, og hvilken beløb kan man få tildelt.

SVAR:

Du skal rette henvendelse til din kommune og bede om et ansøgningsskema.

Hvorvidt du kan få støtte til køb af bil kan jeg ikke rigtigt udtale mig om. Der skelnes bl.a. mellem om du har brug for bilen til kørsel til/fra arbejde eller uddannelse, eller om det alene er en trivselsbil. Det er vanskeligere at få støtte til en trivselsbil.

Støtten ydes som et rentefrit lån og er i 2004 på indtil 136.000 kr., dog højest bilens købesum.

Det beløb du skal tilbagebetale er afhængig af din indkomst. Hvis din indkomst er under 163.000 kr. årligt, skal du tilbagebetale halvdelen af lånet med 1/72 i månedlige afdrag. Hvis du har lånt 136.000 kr. skal du betale 944 kr pr. måned. Hvis din indkomst er over 163.000 kr., forhøjes den del, du skal tilbagebetale, med 20% af indkomstgrundlaget, der overstiger 163.000 kr.

Det kan virke noget kryptisk, men hvis du eksempelvis har lånt 136.000 kr. og tjener 200.000 kr., forhøjes tilbagebetalingsdelen med 20% af (200.000 - 163.000). 20 % af 37.000 er lig med 7.400 kr. Det vil sige at lånet der skal tilbagebetales forhøjes med 7.400 således at der i alt skal tilbagebetales 68.000 kr. + 7.400  kr. = 75.400 kr.. Dette svarer til (75.400 : 72) 1.047 kr. pr. måned.

Med venlig hilsen

Frank Viberg-Holde