Optjener man ret til ferie under børnepasningsorlov uden løn?

Vi har en medarbejder, der har haft 3 mdr. børnepasningsorlov i 2003, og jeg blev pludselig i tvivl om, om medarbejderen optjener ret til ferie og feriefridage i disse 3 mdr.

Jeg gik derfor ind på Finansministeriets hjemmeside og fandt under feriefridage, som jeg læser det, at man optjener retten til feriefridage under børnepasningsorlov uden løn. Men har ikke kunnet finde noget vedr. optjening af evt. ferie. Så spørgsmål er altså:

Optjener man ret til ferie under børnepasningsorlov uden løn?

SVAR:

Ja, der optjenes ret til ferie - men ikke til feriegodtgørelse, hvis der er tale om orlov uden løn.

Med venlig hilsen

Steen Marslew

Advodan, Holbæk