Må jeg tage på ferie i udlandet, når jeg er på revalidering?

Jeg har hørt "en halv vind" fra en, der var på revalidering, at når man er det, må man ikke rejse til udlandet i sin ferie. Er dette sandt? Eller kan han mon mene, hvis man er på kontanthjælp?

Jeg er selv på revalidering, passer min uddannelse og alt er forløber fint. Ind imellem skal jeg i en lønnet praktik, og der har man ret til nogle få ugers ferie (mens man er i praktik). Der var det min hensigt at tage til udlandet på ferie.
Men er nu kommet i tvivl om, hvorvidt jeg må det?

Svar:

Hvis du får feriegodtgørelse i de perioder du er i lønnet praktik, har du ret til at holde ferie med denne godtgørelse. Også i udlandet. Såfremt man modtager revalideringsydelse, får man også denne når uddannelsesinstitutionen holder ferielukket. Her må man også holde ferie i udlandet.

Hensynet bag bestemmelsen om at kontanthjælpsmodtagere ikke må holde ferie og ikke i udlandet er, at de i sådanne tilfælde ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet. Det er jo betingelsen for at kunne modtage kontanthjælp. Dette hensyn gør sig ikke gældende for personer, der er under revalidering. De er ikke i revalideringsperioden forpligtet til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet.

Du skal dog oplyse kommunen om, at du tager til udlandet.

Med venlig hilsen

Frank Viberg-Holde