Fra hvornår kan jeg få højere førtidspension, når jeg nu er blevet enlig?

Jeg får mellemste førtidspension. Jeg var indtil 7. feb. samboende, hvorefter jeg alene flyttede til en anden kommune.

Ved I, fra hvornår jeg skal have pension efter alene-status - den præcise dato?

Svar:

Normalt fastsættes pensionen hvert år den 1. januar. Pensionen omregnes dog i løbet af året, såfremt der sker ændringer i de økonomiske eller personlige forhold.

Det vil sige, at du meddeler kommunen at du gerne vil have omregnet pensionen, da du nu er enlig. Omregningen sker med virkning fra den 1. i måneden efter, at kommunen har modtaget oplysninger om de ændrede forhold.

Med venlig hilsen

Frank Viberg-Holde