Må politiet køre over for rødt lys uden brug af udrykningshorn?

Jeg kørte i går ind i bagenden af en anden bil. Vi var i gang med et venstresving ved en lyskurv. Der var grøn venstrepil for os. Vi var kommet i fart, da bilen foran mig pludselig bremser, og jeg kan naturligvis ikke nå at bremse lige så hurtigt. I det samme ser jeg årsagen til, at bilen foran bremsede. En politibil med udrykningsblink men uden lydsignaler kom nemlig farende over for rødt lys fra retningen foran os. Jeg havde ikke mulighed for at observere politibilen p.g.a. bilen foran mig, men hvis de havde haft udrykningshornet på også, ville jeg have kunnet høre dem.

Er det virkelig tilladt en politibil at køre over for rødt lys i høj fart udelukkende med blåt blink på men uden udrykningshornet tændt? Bilisten foran gav udtryk for, at hun også havde været tæt på at overse politibilen.

Svar:

Når politiet kører med udrykning, er de ikke forpligtet til at bruge udrykningshorn.

Da bilen foran dig bremser op p.g.a. en "lovlig" forhindring, får du hele skylden for uheldet - du kørte for tæt på den foran.

Stort set alle kører for tæt (også ministerbiler), men hvis den foran pludselig bremser skal man selv kunne nå at stoppe.

Det kunne også have været en fodgænger, der gik over for rødt - det ville blive bedømt på samme måde, hvad der kan synes uretfærdigt. Fodgængeren vil blot få en mindre bøde og den bagerste bilist ville komme til at betale skaderne

Med venlig hilsen

Henrik Feldt-Rasmussen, advokat (H)

Advokaterne Sankt Knuds Torv
Ryesgade 31,
8100 Århus C
Tlf. 86130600
E-mail: hfr@advokaterne-aarhus.dk