Kan jeg som 17-årig få hjælp til at flytte hjemmefra?

Jeg kunne tænke mig at få at vide, hvad mine rettigheder er med hensyn til at flytte hjemmefra, når man er under 18 år.

Jeg er 17 år og har store problemer med mine forældre og vil meget gerne flytte, men de siger at jeg ikke kan gøre noget så længe jeg er under 18 år.

Jeg har kontaktet kommunen for at få hjælp, men venter på svar. Hvad er mine rettigheder??

Jeg har hørt at så længe man er fyldt 15 år kan ens forældre ikke gøre noget med hensyn til at flytte!!!

Svar:

Jeg må desværre skuffe dig. Dine forældre har ret. Sålænge du er under 18 år, er du underlagt forældremyndigheden. På den anden side har dine forældre en pligt til at forsørge dig.

Kommunen kan formentlig heller ikke hjælpe dig. Det afhænger af, hvilke problemer der er mellem dig og dine forældre. Såfremt det er generationsproblemer, vil kommunen ikke hjælpe. Kommunen hjælper først, såfremt du har behov for særlig støtte. Det vil sige at du har problemer udover de sædvanlige for 17-årige. Eller har været udsat for omsorgssvigt fra dine forældres side.

Så der er formentlig ikke andet at gøre, end at du kommer til forståelse med dine forældre. I bliver nødt til at tale om det.

Den eneste trøst er, at vi har alle været i den situation, også dine forældre, og så at du jo snart bliver 18 år.

Med venlig hilsen

Frank Viberg-Holde